ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Δυσκολεύει η... εισαγωγή στις σχολικές αίθουσες
Μέχρι τώρα το επάγγελμα του δασκάλου φάνταζε στα μάτια των νέων ανθρώπων μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προοπτική και γι' αυτό χιλιάδες απόφοιτοι λυκείων συνωστίζονταν γύρω από τις
Οι δάσκαλοι που βρίσκονται σε ηλικία όπου θεμελιώνουν ή θα θεμελιώσουν στο εγγύς μέλλον συνταξιοδοτικό δικαίωμα είναι 8.539
Μέχρι τώρα το επάγγελμα του δασκάλου φάνταζε στα μάτια των νέων ανθρώπων μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προοπτική και γι' αυτό χιλιάδες απόφοιτοι λυκείων συνωστίζονταν γύρω από τις Παιδαγωγικές σχολές. Η μεγάλη μείωση, όμως, στον αριθμό των διορισμών -η οποία, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα συνεχιστεί για πολύ ακόμη-προκάλεσε κάμψη στη ζήτηση από την πλευρά των νέων για τις συγκεκριμένες σχολές, κάτι που φάνηκε και φέτος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Παρ' όλ' αυτά, το συγκεκριμένο επάγγελμα, ακόμη και στους δύσκολους καιρούς που διανύει η χώρα μας, δεν έπαψε να γοητεύει τους νέους οι οποίοι ονειρεύονται να κάνουν αυτές τις σπουδές με στόχο κάποια στιγμή να βρεθούν μέσα στις σχολικές αίθουσες. Τα δύο τελευταία χρόνια η απορρόφηση των δασκάλων και νηπιαγωγών στη δημόσια Εκπαίδευση είναι σχεδόν μηδενική. Αυτό σημαίνει ότι στο εξής και ίσως για πάρα πολλά χρόνια ακόμη, οι υποψήφιοι για εισαγωγή στα ΑΕΙ δεν μπορούν να ελπίζουν σε σύντομη εισαγωγή τους στον κόσμο της Εκπαίδευσης.
Το επάγγελμα αυτό έχει προσελκύσει κατά το πρόσφατο παρελθόν χιλιάδες νέους και μάλιστα αριστούχους, αφού η εισαγωγή στα Παιδαγωγικά τμήματα τα τελευταία χρόνια απαιτούσε άριστες βαθμολογίες, καθώς η ζήτηση από την πλευρά των νέων ήταν τεράστια. Και γιατί, άλλωστε, να μην είχε ζήτηση αφού για κάμποσα χρόνια οι φοιτητές δεν προλάβαιναν να πάρουν το πτυχίο τους και αμέσως διορίζονταν στα σχολεία της δημόσιας και της ιδιωτικής Εκπαίδευσης; Το φαινόμενο αυτό, βέβαια, δεν υφίσταται πλέον.
Παρ' όλ' αυτά, η κατάσταση αυτή δεν πρέπει να απωθήσει κανέναν νέο που έχει αγάπη για το λειτούργημα, από το να το εντάξει στις πρώτες προτιμήσεις του, αρκεί να έχει κατά νου πως κατά την αποφοίτησή του από τα παιδαγωγικά τμήματα δεν θα συναντήσει εύκολη πρόσβαση σε κάποια σχολική τάξη.
Οπως σημειώνει σε σχετική έρευνά της και η εταιρεία Συμβούλων Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας Employ, άλλος ένας επιβαρυντικός παράγοντας για τις μελλοντικές προσλήψεις μονίμων αλλά και αναπληρωτών είναι και ο δραστικός περιορισμός των σχολικών μονάδων λόγω των συγχωνεύσεων, καταργήσεων και υποβιβασμών.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Ταουσάνη, επιστημονικό υπεύθυνο της εταιρείας, «με βάση τα αριθμητικά δεδομένα και τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας και συνυπολογίζοντας τις σχετικές παραμέτρους (ασφαλιστικό, προσλήψεις, διαγωνισμοί κ.τ.λ.) διαφαίνεται πως θα υπάρξει σημαντική μείωση του αριθμού των δασκάλων που θα απασχολούνται ως μόνιμοι και αναπληρωτές. Σε αυτό συνοπτικά συνηγορούν τα ακόλουθα στοιχεία:
Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης.
Μείωση των αποσπάσεων.
Μείωση των εκπαιδευτικών αδειών.
Κλείσιμο μικρών σχολείων.
Συγχωνεύσεις σχολείων.
Μείωση ολοήμερων σχολείων.
Μείωση των συνταξιοδοτηθέντων, καθώς τα τελευταία 21 έτη έχουν διορισθεί περίπου 37.000 δάσκαλοι.
Περικοπή πρόωρων συντάξεων.
Μικρή επιβάρυνση θα έχουμε και από την έλευση αποφοίτων παιδαγωγικών τμημάτων του εξωτερικού (Βουλγαρία, Ρουμανία).
ΠΤΥΧΙΑ ΑΕΙ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νηπιαγωγοί (ΠΕ60)
Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμή?ατος Νηπιαγωγών ή Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία ή Επιστη?ών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή Επιστη?ών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλι¬- κία ή Παιδαγωγικού Τ?ή- ?ατος Προσχολικής Εκπαί- δευσης ή Παιδαγωγικού Νηπιαγωγών ή Επ鬬στη?ών Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασ?ού ή Παιδα¬γωγικού Προσχολικής Εκπαίδευσης, ΑΕΙ Πανεπιστη?ιακού το?έα ή πτυχίο Σχολών Νηπιαγωγών ή πτυχίο των τ?η?άτων εκπαί? δευσης νηπιαγωγών, που λειτούργησαν στις παιδαγωγικές Ακαδημίες της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής ή Επιστημών της Αγωγής-Προδημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Κύπρου. Ειδικότερα για τα πτυχία της Κύπρου πριν από την πλήρη ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (1.5.2004) δεν απαιτείται αντιστοιχία (π.δ. 299/1997 όπως τροποποιήθηκε ?ε το π.δ. 367/2001), ενώ για τα πτυχία τα οποία έχουν χρόνο κτήσης μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτείται ισοτιμία και αντιστοιχία.
Δάσκαλοι (ΠΕ70)
Πτυχίο Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ή Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΑΕΙ Πανεπιστημιακού τομέα ή Πτυχίο Παιδαγωγικής Ακαδημίας ή του Ιεροδιδασκαλείου Βελλάς Ιωαννίνων ή της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Θεσσαλονίκης της η?εδαπής ή ισότι?ο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής ή Επιστη?ών της Αγωγής - Δη?οτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστη?ίου της Κύπρου ή Στοιχειώδους Εκπαίδευσης του Ελληνικού Κολεγίου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Βορείου και Νοτίου Αμερικής. Ειδικότερα για τα πτυχία της Κύπρου πριν από την πλήρη ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (1.5.2004) δεν απαιτείται αντιστοιχία (π.δ. 299/1997 όπως τροποποιήθηκε ?ε το π.δ. 367/2001), ενώ για τα πτυχία τα οποία έχουν χρόνο κτήσης μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτείται ισοτιμία και αντιστοιχία.
Νηπιαγωγοί
Για τον κλάδο ΠΕ60 Νηπιαγωγών, η κατάσταση αυτήν τη στιγμή δεν είναι καλή και προβλέπεται να χειροτερεύσει τα επόμενα χρόνια για δύο λόγους: Πρώτον, δημογραφικά οι γεννήσεις μειώνονται και επομένως ο νηπιακός πληθυσμός συρρικνώνεται. Δεύτερον, έχει καταργηθεί η υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία και για την εγγραφή των 6χρονων στο δημοτικό δεν απαιτείται βεβαίωση φοίτησης σε νηπιαγωγείο. Κάθε χρόνο αποφοιτούν από τις Παιδαγωγικές Σχολές Προσχολικής Αγωγής περίπου 1.500 πτυχιούχοι.
Αυξάνεται ο αριθμός των αδιόριστων δασκάλων
Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών θα συναντήσουν προβλήματα στην απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας εφόσον τα επόμενα έτη δεν υπάρξει δραστική βελτίωση των δεδομένων. Ήδη οι αδιόριστοι δάσκαλοι αυξήθηκαν κατά 69,8% συγκριτικά με το 2010.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μείωση των σχολικών μονάδων κατά 12%, τον δραστικό περιορισμό των συνταξιοδοτήσεων και την αναλογία 1 πρόσληψη για 5 συνταξιοδοτήσεις, θα οδηγήσει σε πληθώρα αδιόριστων δασκάλων που θα συνωστίζονται στους πίνακες των αναπληρωτών. Αν συνεχιστεί η αύξηση των αδιόριστων, θα έχει ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των δασκάλων στους πίνακες αναπληρωτών. Ο αριθμός τους το 2015 θα προσεγγίζει τους 11.000 από 7.379 που είναι φέτος. Ήδη την τελευταία τριετία οι αδιόριστοι δάσκαλοι αυξήθηκαν κατά 3.890.
Το 69,88% περίπου των δασκάλων έχει λιγότερα από 20 χρόνια υπηρεσίας και δεν αναμένεται η άμεση συνταξιοδότησή τους, ενώ μόνο το 30,12% έχει προϋπηρεσία 20 ετών και άνω. Συνεπώς οι ενδιαφερόμενοι για εισαγωγή στα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής Εκπαίδευσης πρέπει να γνωρίζουν ότι ο αριθμός των συνταξιοδοτήσεων και κατά συνέπεια και των διορισμών θα μειωθεί δραστικά τα επόμενα χρόνια αφού οι περισσότεροι δάσκαλοι δεν θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης.
Σίγουρα θα σημειωθεί κύμα φυγής το άμεσο διάστημα (2010-2015) που διαρκώς θα μειώνεται, ευνοώντας όμως τους ήδη αποφοιτήσαντες ή αυτούς που αναμένεται να αποφοιτήσουν.
Μείωση συνταξιοδοτήσεων
Σύμφωνα με τα αριθμητικά στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, οι δάσκαλοι που βρίσκονται σε ηλικία όπου θεμελιώνουν ή θα θεμελιώσουν στο εγγύς μέλλον συνταξιοδοτικό δικαίωμα είναι 8.539 (4.401 άνδρες / 4.138 γυναίκες), σε σύνολο 46.823, ποσοστό δηλ. 18,2%. Ωστόσο, αυτοί που θεμελιώνουν άμεσα δικαίωμα είναι 2.919 δάσκαλοι που βρίσκονται στην ηλικιακή ομάδα 55-65+ και οι 2.873 δασκάλες της ηλικιακής ομάδας 50-54 (οι άνδρες ασφαλισμένοι προ του 1982 πρέπει να συμπληρώσουν 25 έτη ασφάλισης και για να συνταξιοδοτηθούν στα 55 τους), δηλαδή 5.792 δάσκαλοι, ήτοι μόνο το 12,37% επί του συνολικού αριθμού των δασκάλων.
Βασικά συμπεράσματα
Με βάση τα προαναφερθέντα δεδομένα μπορούμε να καταλήξουμε στα εξής δεδομένα:
Ο διορισμός 36.818 δασκάλων τα τελευταία 22 χρόνια συνεπάγεται και σταδιακή μείωση των άμεσων συνταξιοδοτήσεων, καθώς οι συγκεκριμένοι δεν έχουν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
Κόβονται οι πρόωρες συντάξεις. Αυτό αφορά ιδίως τις γυναίκες που αποτελούν και την πλειονότητα των δασκάλων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, οι γυναίκες είναι 31.036 και οι άνδρες εκπαιδευτικοί 15.787 (υπουργείο Παιδείας / τμήμα επιχειρησιακών ερευνών και στατιστικής).
Αυξάνονται τα όρια συνταξιοδότησης.
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ
Δυσκολεύει η... εισαγωγή στις σχολικές αίθουσες
Μέχρι τώρα το επάγγελμα του δασκάλου φάνταζε στα μάτια των νέων ανθρώπων μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προοπτική και γι' αυτό χιλιάδες απόφοιτοι λυκείων συνωστίζονταν γύρω από τις
Οι δάσκαλοι που βρίσκονται σε ηλικία όπου θεμελιώνουν ή θα θεμελιώσουν στο εγγύς μέλλον συνταξιοδοτικό δικαίωμα είναι 8.539
Μέχρι τώρα το επάγγελμα του δασκάλου φάνταζε στα μάτια των νέων ανθρώπων μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προοπτική και γι' αυτό χιλιάδες απόφοιτοι λυκείων συνωστίζονταν γύρω από τις Παιδαγωγικές σχολές. Η μεγάλη μείωση, όμως, στον αριθμό των διορισμών -η οποία, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα συνεχιστεί για πολύ ακόμη-προκάλεσε κάμψη στη ζήτηση από την πλευρά των νέων για τις συγκεκριμένες σχολές, κάτι που φάνηκε και φέτος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Παρ' όλ' αυτά, το συγκεκριμένο επάγγελμα, ακόμη και στους δύσκολους καιρούς που διανύει η χώρα μας, δεν έπαψε να γοητεύει τους νέους οι οποίοι ονειρεύονται να κάνουν αυτές τις σπουδές με στόχο κάποια στιγμή να βρεθούν μέσα στις σχολικές αίθουσες. Τα δύο τελευταία χρόνια η απορρόφηση των δασκάλων και νηπιαγωγών στη δημόσια Εκπαίδευση είναι σχεδόν μηδενική. Αυτό σημαίνει ότι στο εξής και ίσως για πάρα πολλά χρόνια ακόμη, οι υποψήφιοι για εισαγωγή στα ΑΕΙ δεν μπορούν να ελπίζουν σε σύντομη εισαγωγή τους στον κόσμο της Εκπαίδευσης.
Το επάγγελμα αυτό έχει προσελκύσει κατά το πρόσφατο παρελθόν χιλιάδες νέους και μάλιστα αριστούχους, αφού η εισαγωγή στα Παιδαγωγικά τμήματα τα τελευταία χρόνια απαιτούσε άριστες βαθμολογίες, καθώς η ζήτηση από την πλευρά των νέων ήταν τεράστια. Και γιατί, άλλωστε, να μην είχε ζήτηση αφού για κάμποσα χρόνια οι φοιτητές δεν προλάβαιναν να πάρουν το πτυχίο τους και αμέσως διορίζονταν στα σχολεία της δημόσιας και της ιδιωτικής Εκπαίδευσης; Το φαινόμενο αυτό, βέβαια, δεν υφίσταται πλέον.
Παρ' όλ' αυτά, η κατάσταση αυτή δεν πρέπει να απωθήσει κανέναν νέο που έχει αγάπη για το λειτούργημα, από το να το εντάξει στις πρώτες προτιμήσεις του, αρκεί να έχει κατά νου πως κατά την αποφοίτησή του από τα παιδαγωγικά τμήματα δεν θα συναντήσει εύκολη πρόσβαση σε κάποια σχολική τάξη.
Οπως σημειώνει σε σχετική έρευνά της και η εταιρεία Συμβούλων Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας Employ, άλλος ένας επιβαρυντικός παράγοντας για τις μελλοντικές προσλήψεις μονίμων αλλά και αναπληρωτών είναι και ο δραστικός περιορισμός των σχολικών μονάδων λόγω των συγχωνεύσεων, καταργήσεων και υποβιβασμών.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Ταουσάνη, επιστημονικό υπεύθυνο της εταιρείας, «με βάση τα αριθμητικά δεδομένα και τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας και συνυπολογίζοντας τις σχετικές παραμέτρους (ασφαλιστικό, προσλήψεις, διαγωνισμοί κ.τ.λ.) διαφαίνεται πως θα υπάρξει σημαντική μείωση του αριθμού των δασκάλων που θα απασχολούνται ως μόνιμοι και αναπληρωτές. Σε αυτό συνοπτικά συνηγορούν τα ακόλουθα στοιχεία:
Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης.
Μείωση των αποσπάσεων.
Μείωση των εκπαιδευτικών αδειών.
Κλείσιμο μικρών σχολείων.
Συγχωνεύσεις σχολείων.
Μείωση ολοήμερων σχολείων.
Μείωση των συνταξιοδοτηθέντων, καθώς τα τελευταία 21 έτη έχουν διορισθεί περίπου 37.000 δάσκαλοι.
Περικοπή πρόωρων συντάξεων.
Μικρή επιβάρυνση θα έχουμε και από την έλευση αποφοίτων παιδαγωγικών τμημάτων του εξωτερικού (Βουλγαρία, Ρουμανία).
ΠΤΥΧΙΑ ΑΕΙ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νηπιαγωγοί (ΠΕ60)
Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμή?ατος Νηπιαγωγών ή Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία ή Επιστη?ών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή Επιστη?ών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλι¬- κία ή Παιδαγωγικού Τ?ή- ?ατος Προσχολικής Εκπαί- δευσης ή Παιδαγωγικού Νηπιαγωγών ή Επ鬬στη?ών Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασ?ού ή Παιδα¬γωγικού Προσχολικής Εκπαίδευσης, ΑΕΙ Πανεπιστη?ιακού το?έα ή πτυχίο Σχολών Νηπιαγωγών ή πτυχίο των τ?η?άτων εκπαί? δευσης νηπιαγωγών, που λειτούργησαν στις παιδαγωγικές Ακαδημίες της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής ή Επιστημών της Αγωγής-Προδημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Κύπρου. Ειδικότερα για τα πτυχία της Κύπρου πριν από την πλήρη ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (1.5.2004) δεν απαιτείται αντιστοιχία (π.δ. 299/1997 όπως τροποποιήθηκε ?ε το π.δ. 367/2001), ενώ για τα πτυχία τα οποία έχουν χρόνο κτήσης μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτείται ισοτιμία και αντιστοιχία.
Δάσκαλοι (ΠΕ70)
Πτυχίο Παιδαγωγικού Δημοτικής Εκπαίδευσης ή Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΑΕΙ Πανεπιστημιακού τομέα ή Πτυχίο Παιδαγωγικής Ακαδημίας ή του Ιεροδιδασκαλείου Βελλάς Ιωαννίνων ή της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Θεσσαλονίκης της η?εδαπής ή ισότι?ο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής ή Επιστη?ών της Αγωγής - Δη?οτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστη?ίου της Κύπρου ή Στοιχειώδους Εκπαίδευσης του Ελληνικού Κολεγίου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Βορείου και Νοτίου Αμερικής. Ειδικότερα για τα πτυχία της Κύπρου πριν από την πλήρη ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (1.5.2004) δεν απαιτείται αντιστοιχία (π.δ. 299/1997 όπως τροποποιήθηκε ?ε το π.δ. 367/2001), ενώ για τα πτυχία τα οποία έχουν χρόνο κτήσης μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτείται ισοτιμία και αντιστοιχία.
Νηπιαγωγοί
Για τον κλάδο ΠΕ60 Νηπιαγωγών, η κατάσταση αυτήν τη στιγμή δεν είναι καλή και προβλέπεται να χειροτερεύσει τα επόμενα χρόνια για δύο λόγους: Πρώτον, δημογραφικά οι γεννήσεις μειώνονται και επομένως ο νηπιακός πληθυσμός συρρικνώνεται. Δεύτερον, έχει καταργηθεί η υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία και για την εγγραφή των 6χρονων στο δημοτικό δεν απαιτείται βεβαίωση φοίτησης σε νηπιαγωγείο. Κάθε χρόνο αποφοιτούν από τις Παιδαγωγικές Σχολές Προσχολικής Αγωγής περίπου 1.500 πτυχιούχοι.
Αυξάνεται ο αριθμός των αδιόριστων δασκάλων
Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών θα συναντήσουν προβλήματα στην απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας εφόσον τα επόμενα έτη δεν υπάρξει δραστική βελτίωση των δεδομένων. Ήδη οι αδιόριστοι δάσκαλοι αυξήθηκαν κατά 69,8% συγκριτικά με το 2010.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μείωση των σχολικών μονάδων κατά 12%, τον δραστικό περιορισμό των συνταξιοδοτήσεων και την αναλογία 1 πρόσληψη για 5 συνταξιοδοτήσεις, θα οδηγήσει σε πληθώρα αδιόριστων δασκάλων που θα συνωστίζονται στους πίνακες των αναπληρωτών. Αν συνεχιστεί η αύξηση των αδιόριστων, θα έχει ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των δασκάλων στους πίνακες αναπληρωτών. Ο αριθμός τους το 2015 θα προσεγγίζει τους 11.000 από 7.379 που είναι φέτος. Ήδη την τελευταία τριετία οι αδιόριστοι δάσκαλοι αυξήθηκαν κατά 3.890.
Το 69,88% περίπου των δασκάλων έχει λιγότερα από 20 χρόνια υπηρεσίας και δεν αναμένεται η άμεση συνταξιοδότησή τους, ενώ μόνο το 30,12% έχει προϋπηρεσία 20 ετών και άνω. Συνεπώς οι ενδιαφερόμενοι για εισαγωγή στα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής Εκπαίδευσης πρέπει να γνωρίζουν ότι ο αριθμός των συνταξιοδοτήσεων και κατά συνέπεια και των διορισμών θα μειωθεί δραστικά τα επόμενα χρόνια αφού οι περισσότεροι δάσκαλοι δεν θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης.
Σίγουρα θα σημειωθεί κύμα φυγής το άμεσο διάστημα (2010-2015) που διαρκώς θα μειώνεται, ευνοώντας όμως τους ήδη αποφοιτήσαντες ή αυτούς που αναμένεται να αποφοιτήσουν.
Μείωση συνταξιοδοτήσεων
Σύμφωνα με τα αριθμητικά στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, οι δάσκαλοι που βρίσκονται σε ηλικία όπου θεμελιώνουν ή θα θεμελιώσουν στο εγγύς μέλλον συνταξιοδοτικό δικαίωμα είναι 8.539 (4.401 άνδρες / 4.138 γυναίκες), σε σύνολο 46.823, ποσοστό δηλ. 18,2%. Ωστόσο, αυτοί που θεμελιώνουν άμεσα δικαίωμα είναι 2.919 δάσκαλοι που βρίσκονται στην ηλικιακή ομάδα 55-65+ και οι 2.873 δασκάλες της ηλικιακής ομάδας 50-54 (οι άνδρες ασφαλισμένοι προ του 1982 πρέπει να συμπληρώσουν 25 έτη ασφάλισης και για να συνταξιοδοτηθούν στα 55 τους), δηλαδή 5.792 δάσκαλοι, ήτοι μόνο το 12,37% επί του συνολικού αριθμού των δασκάλων.
Βασικά συμπεράσματα
Με βάση τα προαναφερθέντα δεδομένα μπορούμε να καταλήξουμε στα εξής δεδομένα:
Ο διορισμός 36.818 δασκάλων τα τελευταία 22 χρόνια συνεπάγεται και σταδιακή μείωση των άμεσων συνταξιοδοτήσεων, καθώς οι συγκεκριμένοι δεν έχουν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
Κόβονται οι πρόωρες συντάξεις. Αυτό αφορά ιδίως τις γυναίκες που αποτελούν και την πλειονότητα των δασκάλων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, οι γυναίκες είναι 31.036 και οι άνδρες εκπαιδευτικοί 15.787 (υπουργείο Παιδείας / τμήμα επιχειρησιακών ερευνών και στατιστικής).
Αυξάνονται τα όρια συνταξιοδότησης.
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου