Καβάλα: Μαθητές Δημοτικού γράφουν το δικό τους βιβλίο ιστορίας για τον τόπο τους
2
Μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Γεωργίου Καβάλας γίνονται ιστορικοί του τόπου τους
news247
Ιανουάριος 19 2015 09:22
Το δικό τους βιβλίο Ιστορίας για τον τόπο τους γράφουν μέσα στην τάξη οι μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Γεωργίου Καβάλας, το οποίο το 2014 συμπλήρωσε 80 χρόνια παρουσίας στην εκπαίδευση.
Με οδηγό την εκπαιδευτική καθημερινότητα των προηγούμενων γενεών, ξεψαχνίζοντας τα αρχεία τοπικών εφημερίδων, τα μαθητολόγια και φωτογραφικό υλικό του σχολείου και των αποφοίτων του, τα παιδιά των τριών μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού (Δ', Ε' και ΣΤ') ερευνούν, στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης διδασκαλίας, την ιστορία της περιοχής τους, καλύπτοντας σημαντικούς σταθμούς της πολιτικής, εκπαιδευτικής και οικονομικής ζωής της.
ADVERTISEMENT
Προσεγγίζοντας γνωστικά το παρελθόν του σχολείου τους, οι μαθητές κατανοούν τις σύγχρονες εξελίξεις, αλλά και τα διαχρονικά προβλήματα της τοπικής εκπαίδευσης, ενώ ταυτόχρονα μαθαίνουν την αυτογνωσία, την παραδοχή της διαφορετικότητας και ευαισθητοποιούνται για το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής τους.
Τον εναλλακτικό - συμπληρωματικό τρόπο διδασκαλίας της Τοπικής Ιστορίας εμπνεύστηκε η διευθύντρια του σχολείου- τα τελευταία τέσσερα χρόνια, Αθανασία Γαϊτανίδου, με την πεποίθηση ότι όταν η τοπική ιστορία προσεγγίζεται με βιωματική και δημιουργική συμμετοχή των παιδιών, προάγει τη γνώση και εμπλέκει- ενώνει μεγαλύτερο αριθμό ατόμων.
"Το σχολείο, ως εκπαιδευτικός οργανισμός με οντότητα και διοίκηση, είναι δημιούργημα της ανθρώπινης δράσης και με αυτή την ιδιότητα ανήκει στην ανθρώπινη ιστορία. Μπορούμε να μελετήσουμε και να φωτίσουμε το παρελθόν του. Από την άλλη πλευρά, το παιδί, γνωρίζοντας από μέσα την τοπική ιστορία, αποκτά διεισδυτική ματιά και κριτική σκέψη, εμπεδώνοντας μία ευρύτερη άποψη για την τρέχουσα κατάσταση των πραγμάτων, απαλλαγμένη από στερεότυπα και προκατασκευασμένες αντιλήψεις" λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Γαϊτανίδου.
Εξηγεί δε, ότι "η χρήση του αρχειακού υλικού από τους μαθητές, στην προσπάθειά τους να δώσουν τεκμηριωμένες απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται από κοινού για τα δρώμενα του σχολείου διαχρονικά, προάγει τη συνειδητοποίηση της επιστημονικής εντιμότητας, αποκλείοντας κάθε αυθαίρετη συμπλήρωση των γνωστικών κενών".
"Γνωστική προσέγγιση του παρελθόντος"
Η ιστορία του σχολείου του Αγίου Γεωργίου Καβάλας, φέρνει στο επίκεντρο τη "μικροϊστορία" της περιοχής, που είναι γεμάτη από στιγμές της εκπαιδευτικής καθημερινότητας, της διδασκαλίας, των μαθημάτων που διδάχτηκαν διαχρονικά, της διοίκησης που ασκήθηκε από τις εκάστοτε Αρχές, της αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικών, των παραδοσιακών επαγγελμάτων και της πληθυσμιακής σύνθεσης και εξέλιξης της περιοχής.
Με τη συνδρομή και των μαθητών της, η κ. Γαϊτανίδου συνέγραψε το βιβλίο "Το Δημοτικό Σχολείο του Αγίου Γεωργίου Καβάλας, 80 χρόνια παρουσίας στην Εκπαίδευση (1934-2014)", όπου μέσα από αρχιτεκτονικές μελέτες, φωτογραφικό υλικό, μαρτυρίες και τεκμηριωμένα δεδομένα (αρχεία του Κράτους, σημαντικά χειρόγραφα) φωτίζονται όλες οι πτυχές της τοπικής "μικροϊστορίας".
Το βιβλίο αποτελεί, ουσιαστικά, το εκπαιδευτικό εργαλείο για την ανακαλυπτική - διερευνητική μάθηση της Τοπικής Ιστορίας, ενώ βοηθά τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, που το αξιοποιούν, να συνδέσουν το επιστημονικό πεδίο της Ιστορίας με άλλα, εξοικειώνοντας τα παιδιά με θέματα που αφορούν τομείς, όπως η αρχιτεκτονική, η πολεοδομία, η κοινωνία, η οικονομία, η εκπαίδευση, η πνευματική ζωή.
"Δίδεται μεγάλη βαρύτητα στην αυτενέργεια και στα βιωματικά εργαστήρια, ενώ ο δάσκαλος αναλαμβάνει ρόλο συντονιστή, συμβούλου και εμψυχωτή" αναφέρει η κ. Γαϊτανίδου.
Πρόκειται, όπως διευκρινίζει, για μία καθαρά ερευνητική και συνθετική εργασία, βασισμένη κατά κανόνα στις εγκεκριμένες ιστορικές μεθόδους.
Στην ανακαλυπτική μάθηση της Τοπικής Ιστορίας γίνεται αξιοποίηση όλων των πλεονεκτημάτων, που προσφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία η Πληροφορική και γενικότερα οι Νέες Τεχνολογίες.
Η κ. Γαϊτανίδου παρουσίασε το εκπαιδευτικό έργο, που γίνεται στο σχολείο της, στο πλαίσιο του 1ου συνεδρίου με θέμα "Επίκαιρες Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις", που διοργάνωσε το Σαββατοκύριακο στη Θεσσαλονίκη η Ένωση Ελλήνων Φυσικών.
(Πηγή: ΑΜΠΕ)
2
Μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Γεωργίου Καβάλας γίνονται ιστορικοί του τόπου τους
news247
Ιανουάριος 19 2015 09:22
Το δικό τους βιβλίο Ιστορίας για τον τόπο τους γράφουν μέσα στην τάξη οι μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Γεωργίου Καβάλας, το οποίο το 2014 συμπλήρωσε 80 χρόνια παρουσίας στην εκπαίδευση.
Με οδηγό την εκπαιδευτική καθημερινότητα των προηγούμενων γενεών, ξεψαχνίζοντας τα αρχεία τοπικών εφημερίδων, τα μαθητολόγια και φωτογραφικό υλικό του σχολείου και των αποφοίτων του, τα παιδιά των τριών μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού (Δ', Ε' και ΣΤ') ερευνούν, στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης διδασκαλίας, την ιστορία της περιοχής τους, καλύπτοντας σημαντικούς σταθμούς της πολιτικής, εκπαιδευτικής και οικονομικής ζωής της.
ADVERTISEMENT
Προσεγγίζοντας γνωστικά το παρελθόν του σχολείου τους, οι μαθητές κατανοούν τις σύγχρονες εξελίξεις, αλλά και τα διαχρονικά προβλήματα της τοπικής εκπαίδευσης, ενώ ταυτόχρονα μαθαίνουν την αυτογνωσία, την παραδοχή της διαφορετικότητας και ευαισθητοποιούνται για το περιβάλλον και την ποιότητα της ζωής τους.
Τον εναλλακτικό - συμπληρωματικό τρόπο διδασκαλίας της Τοπικής Ιστορίας εμπνεύστηκε η διευθύντρια του σχολείου- τα τελευταία τέσσερα χρόνια, Αθανασία Γαϊτανίδου, με την πεποίθηση ότι όταν η τοπική ιστορία προσεγγίζεται με βιωματική και δημιουργική συμμετοχή των παιδιών, προάγει τη γνώση και εμπλέκει- ενώνει μεγαλύτερο αριθμό ατόμων.
"Το σχολείο, ως εκπαιδευτικός οργανισμός με οντότητα και διοίκηση, είναι δημιούργημα της ανθρώπινης δράσης και με αυτή την ιδιότητα ανήκει στην ανθρώπινη ιστορία. Μπορούμε να μελετήσουμε και να φωτίσουμε το παρελθόν του. Από την άλλη πλευρά, το παιδί, γνωρίζοντας από μέσα την τοπική ιστορία, αποκτά διεισδυτική ματιά και κριτική σκέψη, εμπεδώνοντας μία ευρύτερη άποψη για την τρέχουσα κατάσταση των πραγμάτων, απαλλαγμένη από στερεότυπα και προκατασκευασμένες αντιλήψεις" λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Γαϊτανίδου.
Εξηγεί δε, ότι "η χρήση του αρχειακού υλικού από τους μαθητές, στην προσπάθειά τους να δώσουν τεκμηριωμένες απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται από κοινού για τα δρώμενα του σχολείου διαχρονικά, προάγει τη συνειδητοποίηση της επιστημονικής εντιμότητας, αποκλείοντας κάθε αυθαίρετη συμπλήρωση των γνωστικών κενών".
"Γνωστική προσέγγιση του παρελθόντος"
Η ιστορία του σχολείου του Αγίου Γεωργίου Καβάλας, φέρνει στο επίκεντρο τη "μικροϊστορία" της περιοχής, που είναι γεμάτη από στιγμές της εκπαιδευτικής καθημερινότητας, της διδασκαλίας, των μαθημάτων που διδάχτηκαν διαχρονικά, της διοίκησης που ασκήθηκε από τις εκάστοτε Αρχές, της αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικών, των παραδοσιακών επαγγελμάτων και της πληθυσμιακής σύνθεσης και εξέλιξης της περιοχής.
Με τη συνδρομή και των μαθητών της, η κ. Γαϊτανίδου συνέγραψε το βιβλίο "Το Δημοτικό Σχολείο του Αγίου Γεωργίου Καβάλας, 80 χρόνια παρουσίας στην Εκπαίδευση (1934-2014)", όπου μέσα από αρχιτεκτονικές μελέτες, φωτογραφικό υλικό, μαρτυρίες και τεκμηριωμένα δεδομένα (αρχεία του Κράτους, σημαντικά χειρόγραφα) φωτίζονται όλες οι πτυχές της τοπικής "μικροϊστορίας".
Το βιβλίο αποτελεί, ουσιαστικά, το εκπαιδευτικό εργαλείο για την ανακαλυπτική - διερευνητική μάθηση της Τοπικής Ιστορίας, ενώ βοηθά τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, που το αξιοποιούν, να συνδέσουν το επιστημονικό πεδίο της Ιστορίας με άλλα, εξοικειώνοντας τα παιδιά με θέματα που αφορούν τομείς, όπως η αρχιτεκτονική, η πολεοδομία, η κοινωνία, η οικονομία, η εκπαίδευση, η πνευματική ζωή.
"Δίδεται μεγάλη βαρύτητα στην αυτενέργεια και στα βιωματικά εργαστήρια, ενώ ο δάσκαλος αναλαμβάνει ρόλο συντονιστή, συμβούλου και εμψυχωτή" αναφέρει η κ. Γαϊτανίδου.
Πρόκειται, όπως διευκρινίζει, για μία καθαρά ερευνητική και συνθετική εργασία, βασισμένη κατά κανόνα στις εγκεκριμένες ιστορικές μεθόδους.
Στην ανακαλυπτική μάθηση της Τοπικής Ιστορίας γίνεται αξιοποίηση όλων των πλεονεκτημάτων, που προσφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία η Πληροφορική και γενικότερα οι Νέες Τεχνολογίες.
Η κ. Γαϊτανίδου παρουσίασε το εκπαιδευτικό έργο, που γίνεται στο σχολείο της, στο πλαίσιο του 1ου συνεδρίου με θέμα "Επίκαιρες Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις", που διοργάνωσε το Σαββατοκύριακο στη Θεσσαλονίκη η Ένωση Ελλήνων Φυσικών.
(Πηγή: ΑΜΠΕ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου