Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015

Το Σχολείο της Βολισσού

 Επιμέλεια: Φαμφαλιού Μαρία
Φθάνοντας στο κεφαλοχώρι των βορειόχωρων, τη Βολισσό, δύο είναι τα μνημεία που έχουν αναλάβει το καλωσόρισμα του επισκέπτη. Αφ' ενός η επιβλητική παρουσία του Κάστρου, το οποίο στέκει αγέρωχο στη φθορά του χρόνου μέσα στους αιώνες, αφ' ετέρου το αξιοθαύμαστο κτίριο του σχολείου, που βρίσκονται στην είσοδο το χωριού.
Πιο συγκεκριμένα αυτό το μεγαλοπρεπές κτίριο εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, μετράει ήδη 80 χρόνια ζωής και παρουσίας στον τόπο. Έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα την πνευματική ανύψωση του τόπου, το Σχολείο της Βολισσού, το οποίο συστεγάζει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, συνεχίζει αδιάκοπα τη λειτουργία του και την προσφορά του, αντιστεκόμενο στην πληθυσμιακή παρακμή και ερήμωση της περιοχής.
Στη Βολισσό σχολεία πρωτολειτούργησαν από το 19 ο αιώνα (περί το 1866 με την ίδρυση αλληλοδιδακτικών σχολείων υπό τον Μητροπολίτη Χίου Γρηγόριο το Βυζάντιο, αλλά τα μαθήματα διδάσκονταν ελλείψει κατάλληλου σχολικού κτιρίου σε διάφορα οικήματα του χωριού).
Το Νοέμβρη του 1923, με δαπάνη του Ιωάννη Ζαρταλούδη, αγοράστηκε το οικόπεδο στο οποίο κτίστηκε το σχολείο και να τεθεί ο θεμέλιος λίθος στις 28 Σεπτεμβρίου 1924. Την ημέρα των Φώτων του 1928 πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός των εγκαινίων και η εγκατάσταση του Δημοτικού Σχολείου και του Ημιγυμνασίου.
Το Δημοτικό Σχολείο λειτουργεί συνεχώς από τότε, με εξαίρεση τους πρώτους μήνες της κατοχής, όταν στο κτίριο εγκαταστάθηκε η γερμανική φρουρά. Το Ημιγυμνάσιο λειτούργησε μέχρι το 1937, ενώ επαναλειτούργησε από το 1956 σαν γυμνασιακό παράρτημα του Γυμνασίου Αρρένων Χίου με πρώτο καθηγητή το θεολόγο Βασ. Αϊβαλιώτη. Από το 1964 λειτουργεί σαν ανεξάρτητο Γυμνάσιο και Λύκειο. Την περίοδο 1967 – 1976 λειτούργησε σαν εξατάξιο Γυμνάσιο, ενώ από το 1986 χαρακτηρίζεται Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις.
Στο σχολείο λειτουργεί από το 2000 σύγχρονη Σχολική Βιβλιοθήκη (παράλληλα με την παλιά βιβλιοθήκη του σχολείου) στα πλαίσια του προγράμματος «ΙΑΛΥΣΟΣ» καθώς και εργαστήρια φυσικών επιστημών και πληροφορικής. Οι μαθητές αθλούνται σ' ένα σύγχρονο γήπεδο ποδοσφαίρου 5Χ5, ενώ το σχολείο διαθέτει ακόμη γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ.
Εντούτοις το σχολείο της Βολισσού αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα που επιζητούν λύση για την καλύτερη λειτουργία του. Η έλλειψη επαρκούς φωτισμού στους εσωτερικούς χώρους και τις αίθουσες διδασκαλίας, είναι το βασικό κτιριακό πρόβλημα του σχολείου. «Η υπάρχουσα ηλεκτρική εγκατάσταση είναι απαρχαιωμένη, γεγονός που ορίζει ως επιτακτική την αντικατάστασή της από μία σύγχρονη εγκατάσταση. Επίσης σε αναμονή βρίσκεται και η μελέτη πυρασφάλειας που έχει δρομολογηθεί για το τρέχον έτος.
Άλλο ένα σημαντικό πρόβλημα αποτελεί η μεταφορά των μαθητών που κατοικούν στα γύρω χωριά, στο σχολείο, για την ενισχυτική διδασκαλία κατά τις απογευματινές ώρες. «Αν και τα έξοδα μεταφοράς των μαθητών για τα πρωινά μαθήματα καλύπτονται από το υπουργείο, εντούτοις η απογευματινή μεταφορά δεν καλύπτεται με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με αυτήν οι γονείς των μαθητών». Στα προβλήματα αυτά σημαντικός αρωγός είναι και ο Δήμος Αμανής.
Το σχολείο της Βολισσού έχει μια ενεργή συμμετοχή σε κάθε σχολική δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο νησί, καθώς και έχει λάβει κάποιες διακρίσεις σε προγράμματα πολιτιστικά, περιβαλλοντικά και αγωγής υγείας.
Για να είμαστε πιο ακριβείς, οι μαθητές του «Σχολείου μας» έχουν κερδίσει τρία βραβεία του προγράμματος ταινιών μικρού μήκους «ΣΙΝΕΜΑΘΕΙΑ», το 1ο και τα 2α αντίστοιχα με τις ταινίες «Η αφορμή δεν καθορίζει το ταξίδι» (2007) καθώς και «Κλαδούρα» του Μ. Παπαμαύρου(2005) και «Παπατρέχας» του Αδ.Κοραή.(2006)
Επίσης, απέσπασαν το 1ο Βραβείο Παραδοσιακών χορών στους Περιφερειακούς Αγώνες Β. Αιγαίου το 2007.
Στον τομέα του περιβάλλοντος, οι μαθητές με τη βοήθεια των καθηγητών τους «εκμεταλλεύονται» στο έπακρο κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα το περιβάλλον εμπλουτίζοντας έτσι τις γνώσεις τους και ταξιδεύοντας σε ενδιαφέροντα μέρη της Ελλάδας.
Η προαναφερθείσα κινητικότητα, προσδίδει μια νότα αισιοδοξίας για το μέλλον της περιοχής, που αν και με ραγδαίες τάσεις πληθυσμιακής μείωσης, η ζωντάνια και η ενεργητικότητα μαθητών και καθηγητών καταργεί κάθε είδους απόσταση.
---

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου