Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2014

(Β) Ο συνδικαλισμός στα φροντιστήρια

  Κάποιος αντίστοιχος σύλλογος υπάρχει, στη δεκαετία του 1960, στην Αθήνα με τον βαρύγδουπο τίτλο
« Πανελλήνια Ένωσις Φροντιστών » με πρόεδρο τον δικηγόρο Θεοχάρη Βασιλάκη, που διατηρεί νομικό φροντιστήριο στην οδό Καπλανών και γενικό γραμματέα τον μαθηματικό Ιωάννη Ξηρομάμμο, που έχει φροντιστήριο στην Γ. Γενναδίου. Η ανακοίνωση αναφέρεται σε θέ...ματα δεοντολογίας.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ
Της Πανελληνίου Ενώσεως Φροντιστών

Η Πανελλήνιος Ένωσις Φροντιστών γνωρίζει εις τους κ.κ.
γονείς και κηδεμόνας και εις αυτούς τούτους τους υποψηφίους
Ανωτάτων Σχολών ότι είναι ακριβής η ανακοίνωσις αποτελε
σμάτων παντός Φροντιστηρίου όταν περιέχει μόνον τα ακό-
λουθα στοιχεία:
α. Τον αριθμόν των φοιτησάντων εις το Φροντιστήριον
κατά κύκλον
β. Τα ονοματεπώμενα των επιτυχόντων κατά κύκλον και
την Σχολήν εις ην έκαστος επέτυχεν.
Πάσα άλλη ανακοίνωσις δι’ αφηρημένων αριθμών επιτυχόντων
δέον να προβληματίζη περί της αληθείας του περιεχομένου της
Εκ της Πανελληνίου Ενώσεως Φροντιστών
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματεύς

ΘΕΟΧ. ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΞΗΡΟΜΑΜΜΟΣ

Οι εφημερίδες κατακλύζονται από διαφημίσεις. Κάθε φροντιστήριο ανακοινώνει ανεξέλεγκτα αριθμούς επιτυχόντων που, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς άλλων, περιλαμβάνει και ανύπαρκτα ονόματα. Αυτή η διένεξη είναι παλαιά. Προπολεμικά, αλλά και μετά την Απελευθέρωση είναι γνωστές οι μάχες μεταξύ Λαμπρινόπουλου- Πάλλα για τις επιτυχίες στο Πολυτεχνείο, των Ατζιού- Κλαδάκη για τις στρατιωτικές σχολές.
Η ανακοίνωση της Ένωσης δεν έλυσε το πρόβλημα , το οποίο έλυσε με τη μέθοδο της απαγόρευσης ανακοίνωσης ονομάτων επιτυχόντων το Υπουργείο Παιδείας.
Με την μεταπολίτευση γίνεται μια νέα προσπάθεια δημιουργίας συλλόγου από στελέχη κεντρικών φροντιστηρίων, που αποκτά και νομική αναγνώριση, αλλά στη συνέχεια δε παρουσιάζει αξιοσημείωτη δραστηριότητα.
Άλλη ομαδική εμφάνιση φροντιστών σημειώνουμε με την ευκαιρία της διαρροής των θεμάτων των μαθηματικών κατά τη διάρκεια των πανελληνίων εξετάσεων. Αυτό έγινε όταν υπουργός Παιδείας ήταν ο Γεώργιος Ράλλης. Φυσικά το διαγώνισμα αυτό ακυρώθηκε και η εξέταση στα μαθηματικά έγινε πάλι. Οι ανακρίσεις που ακολούθησαν βρήκαν την άκρη στην ιδιόμορφη προσωπική σχέση ανάμεσα στον υπεύθυνο Διευθυντή του υπουργείου Ράμμο και ένα Φροντιστή!
Η επίθεση εναντίον των φροντιστηρίων ήταν σφοδρή και αναμενόμενη.
Η απάντηση των φροντιστών κρίθηκε απαραίτητη. Έχει τίτλο:

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ
και υπογράφεται από τη
ΚΙΝΗΣΗ ΦΡΟΝΤΙΣΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Εδώ και μερικούς μήνες, με αφορμή την υπόθεση της διαρροής των θεμάτων στις Πανελλήνιες εξετάσεις, ξεκίνησε από πολλές μεριές μια εκστρατεία δυσφήμισης του Φροντιστηρίου. Εμείς, που εργαζόμαστε στα Φροντιστήρια και που θιγόμαστε ηθικά, πιστεύουμε ότι πρέπει να διευκρινίσουμε ορισμένα πράγματα για να φανεί η αλήθεια.
Το Φροντιστήριο γεννήθηκε στις ανταγωνιστικές συνθήκες που δημιουργεί το γεγονός ότι οι υποψήφιοι είναι πολλαπλάσιοι από όσους μπορούν να απορροφήσουν οι Ανώτατες Σχολές. Και πέρα από αυτό, για να καταφέρει να πετύχει κανείς, πρέπει να έχει μια στάθμη μόρφωσης που δε μπορεί να δώσει το σχολείο, με την ομολογημένη και επίσημα έλλειψη καθηγητών, αιθουσών διδασκαλίας κ.λ.π. και με τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν Μέση Εκπαίδευση με τη διαρκή υποβάθμισή της.
Μέσα στις συνθήκες ανισότητας σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, αναπτύχθηκε το Φροντιστήριο, για να παίξει, αντικειμενικά, ρόλο εξισορρόπησης ανάμεσα σ τ ο υ ς γ ό ν ο υ ς τ ω ν π λ ο υ σ ί ω ν που φοιτούν σε πρότυπα δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία και ενισχύονται με ιδιαίτερα μαθήματα, και σ τ α π α ι δ ι ά τ ω ν α σ θ ε ν έ σ τ ε ρ ω ν ο ι κ ο ν ο μ ι κ ά τ ά ξ ε ω ν, που μπόρεσαν, σε μεγάλο βαθμό, να ανταγωνίζονται με αξιώσεις στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ. Ο μαζικός χαρακτήρας που προσέλαβαν τα Φροντιστήρια λειτούργησε υπέρ των λαϊκών στρωμάτων, όπως φαίνεται από τον παρακάτω στατιστικό πίνακα της ΜαθηματικήςΕπιθεώρησης, τεύχος 6 σελ. 74.
Στην Ελλάδα 1 στους 9 φοιτητές προέρχεται από τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα. Στο Βέλγιο ο αντίστοιχος αριθμός είναι 1 στους 10, στη Γιουγκοσλαβία 1 στους 11,στην Ιταλία 1 στους 28 και στην Γαλλία 1 στους 34. Στη Δ. Γερμανία 37 και στην Ισπανία 58 κτλ.
Στόχος αυτής της ενημέρωσης δεν είναι φυσικά να αποδοθούν εύσημα στα Φροντιστήρια, ούτε να θεσμοποιηθεί το Φροντιστήριο σαν ρυθμιστικός παράγοντας στο χώρο της παιδείας. Πιστεύουμε όμως, όπως και η πλειονότητα του Ελληνικού Λαού, ότι υ π ό τ ι ς π α ρ ο ύ σ ε ς σ υ ν θ ή κ ε ς, το Φροντιστήριο διαδραματίζει ρόλο κοινωνικό. Και θα διαδραματίζει εφ’ όσον οι συνθήκες ανισότητας στο χώρο της παιδείας θα διαιωνίζονται. Το φροντιστήριο δεν περιορίζεται και πολύ περισσότερο δεν καταργείται με διοικητικές πράξεις και αστυνομικές διατάξεις.
Θα καταργηθεί, γιατί δε θα έχει λόγους ύπαρξης, μόνον:
1. Όταν γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα σ’ αυτούς που θέλουν να σπουδάσουν και τον αριθμό που θα απορροφήσουν τα ΑΕΙ
2. Όταν η παρεχόμενη δημόσια εκπαίδευση θα είναι ανώτερη από την ιδιωτική.
3. Όταν η στελέχωση και η λειτουργία της δημόσιας εκπαίδευσης θα είναι πλήρης και ίδια για όλα τα σχολεία της επικράτειας.
4. Όταν λυθεί το κτιριακό πρόβλημα των σχολείων.( κατά την ΟΛΜΕ λείπουν 9000 αίθουσες )

5. Όταν η κυβέρνηση και όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταλήξουν σε συμφωνία στον τομέα της παιδείας και γενικά όταν η Π α ι δ ε ί α δ ε ν θ α α ν τ ι μ ε τ ω π ί ζ ε τ α ι σ α ν φ τ ω χ ο ς σ υ γ γ ε ν ή ς α π ό τ ο ε π ί σ η μ ο κ ρ α τ ο ς .

Σημειώνουμε ότι σε πρόσφατο πίνακα του Ο.Η.Ε (1975) η Ελλάδα σε σύνολο 187 χωρών κατέχει την 179η θέση στη διάθεση κονδυλίων για την παιδεία ( 1,6 του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος)
Η παιδεία δεν είναι υπόθεση της εκάστοτε κυβέρνησης, είναι
υ π ό θ ε σ η Ε θ ν ι κ ή.
Μόνο έτσι έπρεπε και πρέπει να αντιμετωπιστεί από όλες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις του τόπου. Η συγκρότηση ενός Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας με συμμετοχή όλων των πνευματικών, κοινωνικών και πολιτικών φορέων, όπως έχει προταθεί από όλες τις υπεύθυνες εκπαιδευτικές οργανώσεις, ήταν και είναι από τα πράγματα απαραίτητη. Μόνο έτσι δε θα γινόταν αντικείμενο σκληρών ανταγωνισμών που δηλητηρίασαν ή και δίχασαν επικίνδυνα τον Ελληνικό Λαό, όπως συνέβη με το γλωσσικό και την εκπαίδευση.
Η παιδεία, όπως και κάθε άλλος τομέας εθνικής σημασίας , δεν είναι χώρος όπου πρέπει να επεκτείνονται οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες. Αυτό δε θα γινόταν, αν η μόρφωση παρέχονταν με ίσες προϋποθέσεις σε όλα τα Ελληνόπουλα.
Μέχρις ότου αυτά δε θα γίνονται εμείς οι φροντιστές πιστεύουμε στην αναγκαιότητα των Φροντιστηρίων, στον κοινωνικό ρόλο που εκπληρώνουν και θα αναλάβουμε εκστρατεία διαφώτισης της κοινής γνώμης για το ποιοι ευθύνονται για όλη την κακοδαιμονία της παιδείας και θα αντιταχτούμε στην α ρ ι σ τ ο σ τ ο κ ρ α τ ι κ ο π ο ι η σ η των φ ρ ο ν τ ι σ τη ρ ι ω ν και όχι την κατάργησή τους όπως οι απροσανατολιστές διακηρύσσουν.
Όταν διαπιστώσουμε ότι η παιδεία θα αντιμετωπιστεί σαν Εθνικής σημασίας ζήτημα, δηλώνουμε ότι και εμείς θα σ τ ρ α τ ε υ θ ο ύ μ ε στο ανεκπλήρωτο μέχρι στιγμής πάγιο αίτημα και όραμα όλων των Ελληνικών γενεών που ήταν και είναι:
Π α ι δ ε ί α χ ω ρ ί ς φ ρ α γ μ ο ύ ς γ ι α ό λ α τ α Ε λ λ η ν ό π ο υ λ α ._

(συνέχεια )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου