Φάκελος : Τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση Ο Γεράσιμος Σωτ. Γαλανός το 1994 πραγματοποίησε με ιδιαίτερη επιτυχία έκθεση για την περίφημη ΒΕΣ, για την πρωτοπόρα αυτή Σχολή που η έναρξη λειτουργίας της ήταν ταυτόχρονη με τη Σιβιτανίδειο, το 1927. Η κατασκευή της μέσα σε ένα χώρο 15 στρεμμάτων στο κέντρο του Ληξουριού άρχισε το 1915. Πρώτα λειτούργη...σε ως Μέση Τεχνική Σχολή (με τμήματα σχεδιαστών δομικών έργων, ηλεκτρολογίας και εργοδηγών) και ως Κατωτέρα Τεχνική Σχολή (με τμήματα υφαντουργίας και βιβλιοδεσίας. Το τελευταίο αυτό τμήμα λόγω μη προσέλευσης μαθητών αντικαταστάθηκε με το τμήμα Ξυλουργίας και Επιπλοποϊας). Το 1942-1943 το Ε.Μ.Π. αναγνώρισε τους αποφοίτους της Μέσης Σχολής ως υπομηχανικούς και πέντε χρόνια αργότερα, λειτούργησε Ανωτέρα Σχολή υπομηχανικών. Το 1955 καταργήθηκε αυτή η Σχολή και στη θέση της ιδρύθηκε η Σχολή Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, η σχολή εργοδηγών Δομικών έργων και Εργοδηγών Μηχανολόγων-ηλεκτρολόγων. Στη Σχολή αυτή φοίτησε το μεγαλύτερο μέρος του επαγγελματικού δυναμικού της Κεφαλλονιάς – και όχι μόνο-. Όμως, το 1976 πέρασε σε κρατικά χέρια και τον επόμενο χρόνο ... έκλεισε, όταν με το Νόμο 576/77 καταργήθηκε ο θεσμός των Μέσων και Κατωτέρων Σχολών. Από εκεί και πέρα εγκαταλείφθηκε και λεηλατήθηκε και μόλις τα τελευταία χρόνια και με Υπουργό Παιδείας τον Γεράσιμο Αρσένη, η Σχολή αναγεννήθηκε και αναβαθμίστηκε σε Τ.Ε.Ι.
Την Βαλλιάνειο Εμπορική Σχολή στο Αργοστόλι
Ιδρύθηκε από το Κληροδότημα. Με ημερομηνία 19/6/1928 διαβάζουμε στην «Εφημερίδα των Κεφαλλήνων»: «ετέθη θεμέλιος λίθος του κτιρίου της Εμπορικής Βαλλιανείου Σχολής. Παρευρέθησαν αι αρχαί και διάφορα έγκριτα μέλη της κοινωνίας μας. Οι προσκεκλημένοι ελάμβανον πολλάς περιποιήσεις παρά των κ. μηχανικών Καμηλάτου και Δημοπούλου, οίτινες προσέφερον καθώς και η ευγενεστάτη κ. Δημοπούλου εκλεκτά αναψυκτικά».
Το «Κληροδότημα Π. Βαλλιάνου» με ανακοινώσεις του στην καθημερινή εφημερίδα «Ημερήσιος» , τον Ιανουάριο 2000 υπενθύμιζε ενδεικτικά έργα του Παναγή Βαλλιάνου:
1. Εις την Αθήνα ίδρυσε και ανέγειρε την Εθνική Βιβλιοθήκη στην οδό Πανεπιστημίου μετά από παρότρυνση του φίλου του, πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη.
2. Εις του Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου έδωσε βοήθεια και οικονομική ενθάρρυνση δια να εκσυγχρονίσουν τον εμπορικό τους στόλο (χρήση ατμομηχανών) έτσι ώστε να γίνει παγκόσμια ανταγωνιστικός.
3. Εις την γενέτειραν Κεφαλονιά οργάνωσε και χρηματοδότησε το αδελφάτο των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων Κεφαλληνίας έτσι ώστε:
• Να κατασκευάσει υπερσύγχρονο Νοσοκομείο στο Αργοστόλι ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες της Νήσου. Το Νοσοκομείο αυτό θεωρήθηκε πρωτοποριακό σε όλη τη Βαλκανική.
• Να ιδρύσει και να εφοδιάσει δυο τεχνικές σχολές. Μια εις το Ληξούρι (Βαλλιάνειο Επαγγελματική Σχολή) και μια εις το Αργοστόλι (Γεωργική Σχολή).
• Να ιδρύσει και να στελεχώσει Βρεφοκομείο.
• Να αναγείρει Νέον, περικαλλή Ιερόν Ναόν εις Ι.Μ. Αγίου Γερασίμου στα Ομαλά.
Εκτός όλων αυτών, άφησε εις την Charity Commission του Λονδίνου μεγάλο κεφάλαιο από τους τόκους του οποίου να συντηρούνται τα προαναφερθέντα ιδρύματα μέσω της Διαχειριστικής Επιτροπής του Κληροδοτήματος, η οποία εδρεύει στο Αργοστόλι.
Το μεγαλύτερο έργο του Παναγή Βαλλιάνου, είναι η προικοδότηση της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας με την Ελληνική σημαία. Είναι το άνοιγμα των θαλασσίων δρόμων του εμπορίου για τα υπό ελληνική σημαία συμφέροντα. Είναι η ανύψωση του εθνικού γοήτρου. Οι ιδέες και τα έργα του θεμελιωτή του νεώτερου ελληνικού εμποροναυτικού κόσμου, γρήγορα βρήκαν έδαφος και συνεχιστές. Τον Αύγουστο του 1902 αποφασίστηκε συγκρότηση Ελληνικού Ναυτιλιακού Συνεδρίου. Στον πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής Κων. Τσιροπινά, κατετέθη μελέτη για την ανάγκη κατασκευής ατμοπλοίων στην Ελλάδα. Τα σχέδια αυτά με αργά και σταθερά βήματα πραγματοποιήθηκαν και η Ελληνική ναυτιλία πήρε τη γνωστή θέση στο παγκόσμιο γίγνεσθαι
Την Βαλλιάνειο Εμπορική Σχολή στο Αργοστόλι
Ιδρύθηκε από το Κληροδότημα. Με ημερομηνία 19/6/1928 διαβάζουμε στην «Εφημερίδα των Κεφαλλήνων»: «ετέθη θεμέλιος λίθος του κτιρίου της Εμπορικής Βαλλιανείου Σχολής. Παρευρέθησαν αι αρχαί και διάφορα έγκριτα μέλη της κοινωνίας μας. Οι προσκεκλημένοι ελάμβανον πολλάς περιποιήσεις παρά των κ. μηχανικών Καμηλάτου και Δημοπούλου, οίτινες προσέφερον καθώς και η ευγενεστάτη κ. Δημοπούλου εκλεκτά αναψυκτικά».
Το «Κληροδότημα Π. Βαλλιάνου» με ανακοινώσεις του στην καθημερινή εφημερίδα «Ημερήσιος» , τον Ιανουάριο 2000 υπενθύμιζε ενδεικτικά έργα του Παναγή Βαλλιάνου:
1. Εις την Αθήνα ίδρυσε και ανέγειρε την Εθνική Βιβλιοθήκη στην οδό Πανεπιστημίου μετά από παρότρυνση του φίλου του, πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη.
2. Εις του Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου έδωσε βοήθεια και οικονομική ενθάρρυνση δια να εκσυγχρονίσουν τον εμπορικό τους στόλο (χρήση ατμομηχανών) έτσι ώστε να γίνει παγκόσμια ανταγωνιστικός.
3. Εις την γενέτειραν Κεφαλονιά οργάνωσε και χρηματοδότησε το αδελφάτο των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων Κεφαλληνίας έτσι ώστε:
• Να κατασκευάσει υπερσύγχρονο Νοσοκομείο στο Αργοστόλι ικανό να ανταποκριθεί στις ανάγκες της Νήσου. Το Νοσοκομείο αυτό θεωρήθηκε πρωτοποριακό σε όλη τη Βαλκανική.
• Να ιδρύσει και να εφοδιάσει δυο τεχνικές σχολές. Μια εις το Ληξούρι (Βαλλιάνειο Επαγγελματική Σχολή) και μια εις το Αργοστόλι (Γεωργική Σχολή).
• Να ιδρύσει και να στελεχώσει Βρεφοκομείο.
• Να αναγείρει Νέον, περικαλλή Ιερόν Ναόν εις Ι.Μ. Αγίου Γερασίμου στα Ομαλά.
Εκτός όλων αυτών, άφησε εις την Charity Commission του Λονδίνου μεγάλο κεφάλαιο από τους τόκους του οποίου να συντηρούνται τα προαναφερθέντα ιδρύματα μέσω της Διαχειριστικής Επιτροπής του Κληροδοτήματος, η οποία εδρεύει στο Αργοστόλι.
Το μεγαλύτερο έργο του Παναγή Βαλλιάνου, είναι η προικοδότηση της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας με την Ελληνική σημαία. Είναι το άνοιγμα των θαλασσίων δρόμων του εμπορίου για τα υπό ελληνική σημαία συμφέροντα. Είναι η ανύψωση του εθνικού γοήτρου. Οι ιδέες και τα έργα του θεμελιωτή του νεώτερου ελληνικού εμποροναυτικού κόσμου, γρήγορα βρήκαν έδαφος και συνεχιστές. Τον Αύγουστο του 1902 αποφασίστηκε συγκρότηση Ελληνικού Ναυτιλιακού Συνεδρίου. Στον πρόεδρο της οργανωτικής επιτροπής Κων. Τσιροπινά, κατετέθη μελέτη για την ανάγκη κατασκευής ατμοπλοίων στην Ελλάδα. Τα σχέδια αυτά με αργά και σταθερά βήματα πραγματοποιήθηκαν και η Ελληνική ναυτιλία πήρε τη γνωστή θέση στο παγκόσμιο γίγνεσθαι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου