Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΈΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΩΝ

 Κέντρο προπαρασκευής εις τας θετικάς επιστήμας

Ο Μιχάλης Αναστασιάδης είναι χαρισματική προσωπικότητα. Πληθωρικός και αποτελεσματικός, πήρε εγκαίρως πρωτοβουλίες που σφράγισαν τα μεταπολεμικά χρόνια σε πολλούς τομείς της επιστημονικής και κοινωνικής μας ζωής.

• Γίνεται τακτικός καθηγητής στην έδρα της Ηλεκτρονικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
• Ιδρύει το... πρώτο μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην Ελλάδα το «Ενδεικτικό Ραδιοηλεκτρολογίας», οι κάτοχοι του οποίου έγιναν ανώτερα στελέχη στον ΟΤΕ, την ΔΕΗ κτλ.
• Διετέλεσε επί δεκαετίες πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών. Με δική του πρωτοβουλία, επανεκδίδεται η Φυσική του Ρήγα, στους εορτασμούς για τα 150 χρόνια του ελληνικού κράτους.
• Έγραψε ενδιαφέροντα και πρωτοποριακά άρθρα για τους μεγάλους έλληνες διαφωτιστές και κυρίως αυτούς που ασχολήθηκαν με τη Φυσική.
• Στα τελευταία του χρόνια ήταν πρόεδρος της Ένωσης Σμυρναίων, τιμώντας την καταγωγή του.
• Έφυγε από τη ζωή μέσα στη γενική αναγνώριση.

Ο Μιχάλης Αναστασιάδης, το 1947, όταν ακόμα είναι μόνο επιμελητής και αφοσιωμένος μαθητής του καθηγητή της Φυσικής Γ. Αθανασιάδη, παίρνει δύο σημαντικές πρωτοβουλίες:

• Εκδίδει ένα επιστημονικό μηνιαίο περιοδικό με τον τίτλο ο Αιών του ατόμου, που κυκλοφόρησε μέχρι το 1950 και επανεκδόθηκε σε μεγάλο σχήμα το 1958. Το περιοδικό ενημερώνει τους αναγνώστες του για όλες τις τελευταίες εξελίξεις της επιστήμης. Ο Αναστασιάδης αρθρογραφεί σε κάθε τεύχος για ζητήματα της επιστήμης, της εκπαίδευσης και της επικαιρότητας, υπογράφοντας με το ψευδώνυμο «Ω».

• Ιδρύει το ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα:
Ρ α δ ι ο τ ε χ ν ι κ ή Σ χ ο λ ή Α θ η ν ώ ν
Αξεπέραστη μέχρι σήμερα σχολή, που έβγαζε έμπειρα τεχνικά και επιστημονικά στελέχη σε τομείς που θα είχαν στο μέλλον εκρηκτική ζήτηση όπως Ραδιοτεχνίτες, ηλεκτρονικοί, ψυκτικοί, Ηλεκτροτεχνίτες. Οι απόφοιτοι αυτής της σχολής στελέχωσαν και στήριξαν τεχνικά τα επόμενα χρόνια οργανισμούς όπως ο ΟΤΕ η ΔΕΗ η ραδιοφωνία και αργότερα η τηλεόραση.
Μέσα στα πλαίσια της Σχολής και στα ίδια κτίρια με αυτήν, ιδρύεται ένα φροντιστήριο με τον τίτλο:

Κ έ ν τ ρ ο π ρ ο π α ρ α σ κ ε υ ή ς ε ι ς τ α ς
θ ε τ ι κ ά ς ε π ι σ τ ή μ α ς

Διευθύντρια του φροντιστηρίου είναι η Αικατερίνη Στάθη Δρ. Φυσικών Επιστημών, σύζυγος του Αναστασιάδη και τέως βοηθός της έδρας της Ανοργάνου Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Δηλαδή την έδρα του αδελφού της Ελευθέριου Στάθη.

Ο Μιχάλης Αναστασιάδης, για να στηρίξει αυτή την προσπάθεια στο περιοδικό, ο Αιών του Ατόμου, παραθέτει το παρακάτω άρθρο:

Σελίδες για τους αυριανούς μας επιστήμονας
Ένα πρότυπο κέντρο προπαρασκευής υποψηφίων

Η στήλη μας παρακολούθησε με προσοχή κάθε εκδήλωση που συγκλίνει στο να εξυπηρετήση πληρέστερα τους αυριανούς μας επιστήμονας. Έτσι δεν μπορεί παρά να σημειώση με ικανοποίηση την πρωτοβουλία που παίρνει μια σχολή της πρωτευούσης – η Ραδιοτεχνική Σχολή Αθηνών – οργανώνοντας ένα κύκλο σπουδών για υποψηφίους των εισαγωγικών εξετάσεων των Ανωτάτων Σχολών. Σκοπός του κύκλου αυτού σπουδών είναι η συμπλήρωση όπως εξαγγέλλει, των κενών της Γυμνασιακής Παιδείας. (Οι υπογραμμίσεις δικές μας). Ποια και πόσα είναι αυτά τα κενά νομίζω πως δεν είναι ανάγκη να το υπενθυμίσουμε.

Δυστυχώς, είναι πολλά, πολύ περισσότερα στα μεταπολεμικά αυτά χρόνια, από όσα υπήρχαν άλλοτε στην προπολεμική περίοδο. Το κατοχικό Γυμνάσιο άφησε μια βαρειά κληρονομία. Η Παιδεία χρειάζεται ηρεμία και κάθε ανωμαλία φέρνει σοβαρό αντίκτυπο. Στα βασανισμένα χρόνια της κατοχής ήταν φυσικό να σημειωθή μια έντονη χαλάρωση, ένας σαφέστατος υποβιβασμός της εκπαιδευτικής αποδόσεως των Γυμνασίων μας. Και ο υποβιβασμός αυτός, εκείνη η χαλάρωση δημιουργεί τώρα σκληρές διαπιστώσεις.

Αν σημειώνουμε εδώ την πρωτοβουλία μιας Σχολής, το κάνουμε γιατί βρίσκεται μια τέτοια προσπάθεια ολότελα μέσα στο πνεύμα των όσων υποστηρίξαμε και υποστηρίζουμε πάντα. Ένας προπαρασκευαστικός κύκλος σπουδών, είναι κάτι το επιτακτικό και αναγκαίο. Οι αποσκευές γνώσεων που αποκομίζει ένας απόφοιτος των Γυμνασίων μας, ελέγχονται πάντα πενιχρότατες από τα Ανώτατά μας Ιδρύματα. Χρειάζεται συμπλήρωση. Δυστυχώς, καμμιά από τις Σχολές μας δεν πήρε ως τώρα την πολύ λογική, αλλά και πολύ δίκαιη πρωτοβουλία να καταρτίση αυτή υπεύθυνα και με συγκεκριμένο πρόγραμμα, τους αυριανούς μαθητάς της στην στάθμη παιδείας που την ενδιαφέρει. Η φροντίδα αυτή αφέθηκε ως τώρα σε εξωσχολικούς παράγοντες, που με φιλοτιμία και πολλές φορές με αυταπάρνηση επωμίζονται το βαρύτατο αυτό έργο. Κι όμως, όπως συχνά τονίσαμε, μια τέτοια φροντίδα είναι καθήκον και υποχρέωση των Σχολών. Η συμπλήρωση των γνώσεων πρέπει να μπαίνει μέσα στα πλαίσια των προγραμμάτων των Σχολών, να είναι συνεχής, να έχει κλιμακωτή επιπροσθήκη γνώσεων, με μια φράση, ακολουθεί ένα συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σύστημα. Ιδιαίτερα: μια επιμόρφωση στις θετικές γνώσεις έχει την απαραίτητη ανάγκη να υπογραμμισθή και να γίνη συγκεκριμμένη με το πείραμα και την εργαστηριακή άσκηση Και φυσικά μόνο μια Σχολή μπορεί να αναλάβει ένα τέτοιο έργο.

Γι’ αυτό τονίσαμε πάντα την ευθύνη και το καθήκον των Ανωτάτων μας εκπαιδευτικών κέντρων, να οργανώσουν αυτά ένα προπαρασκευαστικό κύκλο που θα μεταδίδη στους υποψηφίους και στο ολιγόμηνο διάστημα που προηγείται των εισαγωγικών εξετάσεων, όσες γνώσεις κρίνουν απαραίτητες για την απρόσκοπτη στο μέλλον παρακολούθηση των μαθημάτων που διδάσκουν.

Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της Ραδιοτεχνικής Σχολής, γιατί βρίσκουμε σ’ αυτήν αρκετά από τα γνωρίσματα, που ζητήσαμε πάντα: Συνέχεια και συνέπεια διδασκαλίας, πειραματική υπογράμμιση των διδασκομένων, συγκεκριμμένο πρόγραμμα εκπαιδεύσεως. Η προσπάθεια αυτή είναι αξιοπρόσεχτη. Και γι’ αυτό θα την παρακολουθήσουμε στην εφαρμογή της με προσοχή και αυστηρότητα.
Καθηγητής Ω
Πράγματι το φροντιστήριο λειτούργησε το 1949

Με νεότερη ανακοίνωση, μετά τα αποτελέσματα των εξετάσεων, δηλώνει με ικανοποίηση τη μεγάλη επιτυχία των μαθητών στις εισιτήριες εξετάσεις. Το ποσοστό της επιτυχίας έφτασε το 75%, και προαναγγέλλει την έναρξη των εγγραφών για το νέο χρόνο. (κοίτα φωτογραφίες πιο πάνω)

Μέχρι πότε λειτούργησε το Κέντρο Προπαρασκευής δεν το γνωρίζουμε. Πάντως, το περιοδικό έπαψε να εκδίδεται το 1950.

Με βάση τα στοιχεία που εξάγουμε από τη μελέτη των ειδικών σελίδων για τους μαθητές και τις προτεινόμενες ασκήσεις και με τον τίτλο φροντιστηριακό δελτίο.

Στο φροντιστήριο αυτό, δίδαξαν μεγάλοι καθηγητές που αργότερα διέπρεψαν ως πανεπιστημιακοί καθηγητές: αναδείχτηκαν στα ανώτερα αξιώματα ανωτάτων ιδρυμάτων και κυρίως του Πολυτεχνείου όπως:

• Ο Γ. Βουδούρης. Αργότερα πρύτανης του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Ο Βουδούρης διετέλεσε και καθηγητής της Ραδιοτεχνικής Σχολής και έγραψε σχετικά διδακτικά βιβλία.
• Ο Παύλος Σακελλαρίδης. Χημικός, συγγραφέας διδακτικών βιβλίων χημείας και αργότερα πρύτανης του ΕΜΠ και ακαδημαϊκός.
• Ο Δ. Δασκαλόπουλος. Αργότερα καθηγητής των Μαθηματικών στο ΕΜΠ.
• Ο Αλκίνοος Μάζης. Πετυχημένος συγγραφέας βιβλίων Φυσικής, Διευθυντής του διδασκαλείου Μέσης Εκπαίδευσης.
• Ο Α. Καρύδης μαθηματικός. Ο Φυσικός Δ. Κασσάπης. Ο Χημικός Πολυδωρόπουλος.
Δείτε περισσότερα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου