Γεώργιος Κόνδης
Εκπαίδευση και σχολικό δίκτυο στην Αργολίδα κατά την οθωνική περίοδο
Τον Ιούνιο του 1855, ο Γενικός Επιθεωρητής των Δημοσίων Σχολείων Σκαρλάτος Δ.Βυζάντιος (λεξικογράφος και λόγιος που επανέρχεται στη διεύθυνση της Δημοτικής Εκπαίδευσης από το 1854 με σημαντικό έργο) βρίσκεται στην Αργολίδα για να επιθεωρήσει τα σχολεία της περιοχής και να καταθέσει σχετική έκθεση στον Υπουργό των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Π. Αργυρόπουλο. Η έκθεση που συντάσ...σει ο Σ. Δ. Βυζάντιος αποτελεί έναν εξαιρετικό οδηγό της εκπαίδευσης και του σχολικού δικτύου της εποχής για την Αργολίδα κι αυτό γιατί οι περιγραφές και οι διαπιστώσεις του, αποτελούν μια βάση στην οποία καταλήγουν συμπερασματικά οι εκπαιδευτικές πολιτικές των οθωνικών κυβερνήσεων των πρώτων ετών του βασιλείου και από αυτή ξεκινούν οι προσδοκίες για τη μελλοντική ανάπτυξη του σχολικού δικτύου. Πώς εξελίσσονται οι πολιτικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως και ποιοι φορείς ή/και κοινωνικές ομάδες επηρεάζουν την οργάνωση και λειτουργία του σχολικού δικτύου; Ποια είναι η κατάσταση του σχολικού δικτύου και γενικότερα της εκπαίδευσης κατά την οθωνική περίοδο; Ποιες είναι οι σχολικές υποδομές και πως αναπτύσσεται ο εκπαιδευτικός κόσμος στην Αργολίδα του Όθωνα; Πώς διαγράφεται το μέλλον της εκπαίδευσης μετά τα γεγονότα του Φεβρουαρίου 1862 και κυρίως μετά την έξωση του Όθωνα (Οκτώβριος 1862); Η διάσωση πολλών και σημαντικών αρχείων για τα εκπαιδευτικά της Αργολίδας επιτρέπει να καταγράψουμε από τη μια τους διοικητικούς μηχανισμούς και από την άλλη τις προσωπικές και ομαδικές τάσεις και συμπεριφορές στις οποίες βασίζεται η οργάνωση και η λειτουργία της εκπαίδευσης και του σχολικού δικτύου. Διαγράφονται την περίοδο αυτή ορισμένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ελληνικής δημοσιοϋπαλληλίας μέσα στην οποία εντάσσεται και η εκπαιδευτική. Η αλλαγή επίσης στο επίπεδο των εκπαιδευτικών προσανατολισμών σε σχέση με την καποδιστριακή λογική είναι σαφής και ακολουθεί πλέον τη συγκεντρωτική λογική της κεντρικής κρατικής εξουσίας. Τέλος, η μόνιμη οικονομική καχεξία θα καθορίσει και τους τρόπους χρηματοδότησης του εκπαιδευτικού δικτύου καθώς και τις δυνατότητες ανάπτυξής του.
Εκπαίδευση και σχολικό δίκτυο στην Αργολίδα κατά την οθωνική περίοδο
Τον Ιούνιο του 1855, ο Γενικός Επιθεωρητής των Δημοσίων Σχολείων Σκαρλάτος Δ.Βυζάντιος (λεξικογράφος και λόγιος που επανέρχεται στη διεύθυνση της Δημοτικής Εκπαίδευσης από το 1854 με σημαντικό έργο) βρίσκεται στην Αργολίδα για να επιθεωρήσει τα σχολεία της περιοχής και να καταθέσει σχετική έκθεση στον Υπουργό των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Π. Αργυρόπουλο. Η έκθεση που συντάσ...σει ο Σ. Δ. Βυζάντιος αποτελεί έναν εξαιρετικό οδηγό της εκπαίδευσης και του σχολικού δικτύου της εποχής για την Αργολίδα κι αυτό γιατί οι περιγραφές και οι διαπιστώσεις του, αποτελούν μια βάση στην οποία καταλήγουν συμπερασματικά οι εκπαιδευτικές πολιτικές των οθωνικών κυβερνήσεων των πρώτων ετών του βασιλείου και από αυτή ξεκινούν οι προσδοκίες για τη μελλοντική ανάπτυξη του σχολικού δικτύου. Πώς εξελίσσονται οι πολιτικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως και ποιοι φορείς ή/και κοινωνικές ομάδες επηρεάζουν την οργάνωση και λειτουργία του σχολικού δικτύου; Ποια είναι η κατάσταση του σχολικού δικτύου και γενικότερα της εκπαίδευσης κατά την οθωνική περίοδο; Ποιες είναι οι σχολικές υποδομές και πως αναπτύσσεται ο εκπαιδευτικός κόσμος στην Αργολίδα του Όθωνα; Πώς διαγράφεται το μέλλον της εκπαίδευσης μετά τα γεγονότα του Φεβρουαρίου 1862 και κυρίως μετά την έξωση του Όθωνα (Οκτώβριος 1862); Η διάσωση πολλών και σημαντικών αρχείων για τα εκπαιδευτικά της Αργολίδας επιτρέπει να καταγράψουμε από τη μια τους διοικητικούς μηχανισμούς και από την άλλη τις προσωπικές και ομαδικές τάσεις και συμπεριφορές στις οποίες βασίζεται η οργάνωση και η λειτουργία της εκπαίδευσης και του σχολικού δικτύου. Διαγράφονται την περίοδο αυτή ορισμένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά της ελληνικής δημοσιοϋπαλληλίας μέσα στην οποία εντάσσεται και η εκπαιδευτική. Η αλλαγή επίσης στο επίπεδο των εκπαιδευτικών προσανατολισμών σε σχέση με την καποδιστριακή λογική είναι σαφής και ακολουθεί πλέον τη συγκεντρωτική λογική της κεντρικής κρατικής εξουσίας. Τέλος, η μόνιμη οικονομική καχεξία θα καθορίσει και τους τρόπους χρηματοδότησης του εκπαιδευτικού δικτύου καθώς και τις δυνατότητες ανάπτυξής του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου