Το κτίριο στο οποίο στεγάζεται σήμερα το Δημοτικό Σχολείο Θραψανού, έχει τη
δική του ιστορία. Θεμελιώθηκε το 1927 και ολοκληρώθηκε 3 χρόνια αργότερα. Ψυχή
της προσπάθειας να ανεγερθεί το διδακτήριο ήταν ο διευθυντής, τότε, του
σχολείου Δημήτριος Τσαγκαράκης, ένας φωτισμένος Κρητικός εκπαιδευτικός, με
πολύπλευρη κοινωνική δραστηριότητα.
Ήταν εκείνος που ηγήθηκε της προσπάθειας να ενταχθεί το σχέδιο
κατασκευής του διδακτηρίου στα κυβερνητικά σχέδια της εποχής, να βρεθούν χρήματα,
και τελικά να αποδοθεί στη νεολαία του χωριού.
Ο ίδιος ήταν πρόεδρος της επιτροπής ανοικοδομήσεως του σχολείου, που ανέλαβε όλη την ευθύνη, τη φροντίδα και την εποπτεία της οικονομικής διαχείρισης και των εργασιών, που διήρκεσαν επί τρία χρόνια. Στην επιτροπή, εκτός από τον Δημήτριο Τσαγκαράκη, ήταν μέλη οι, Μιχαήλ Βασιλάκης, πρόεδρος του Ταμείου Εκπαιδευτικής Προνοίας Θραψανού, Γεώργιος Μαυραντωνάκης, ταμίας του ίδιου Ταμείου, Ιωάννης Βεκράκης και Ιωάννης Χατζάκης, μέλη του Ταμείου.
Ο ίδιος ήταν πρόεδρος της επιτροπής ανοικοδομήσεως του σχολείου, που ανέλαβε όλη την ευθύνη, τη φροντίδα και την εποπτεία της οικονομικής διαχείρισης και των εργασιών, που διήρκεσαν επί τρία χρόνια. Στην επιτροπή, εκτός από τον Δημήτριο Τσαγκαράκη, ήταν μέλη οι, Μιχαήλ Βασιλάκης, πρόεδρος του Ταμείου Εκπαιδευτικής Προνοίας Θραψανού, Γεώργιος Μαυραντωνάκης, ταμίας του ίδιου Ταμείου, Ιωάννης Βεκράκης και Ιωάννης Χατζάκης, μέλη του Ταμείου.
Το κτίριο θεμελιώθηκε στις 20
Mαρτίου του 1927 και με πολλά προβλήματα και αγώνα, παραδόθηκε στις 3 Aπριλίου
του 1930. Xρήματα για τις εργασίες προσέφεραν το κράτος, η τότε κοινότητα
Θραψανού, η τοπική εκκλησία, πολλοί κάτοικοι της περιοχής αλλά και απόδημοι
Θραψανιώτες, κυρίως από την Αμερική. Στις εργασίες κυριολεκτικά εργάστηκε όλο
το χωριό, καθώς και οι κάτοικοι του, παρά το γεγονός ότι, όπως αναφέρει ο ίδιος
ο Δ. Τσαγκαράκης στο ημερολόγιό του, αρχικά είχαν επιφυλάξεις για τη
χρησιμότητα ενός τόσο δαπανηρού αλλά κοπιώδους έργου. Τελικά το όραμα και ο
αγώνας του διευθυντή του σχολείου τους, που μέχρι τότε λειτουργούσε σε διάφορες
ακατάλληλες αίθουσες, τους ενέπνευσαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και τα
μικρά παιδιά, οι μαθητές, συνέλαβαν στην προσπάθεια, μεταφέροντας λίθους από τα
χωράφια, νερό σ’ αυτούς που εργάζονταν, κλπ.
Αργότερα, στη διάρκεια της κατοχής, το κτίριο, από τα ομορφότερα στην ευρύτερη περιοχή, χρησιμοποιήθηκε σαν Φρουραρχείο από τους κατακτητές για τους δικούς τους σκοπούς και στη συνέχεια επιστράφηκε για τη φυσική του αποστολή.
Αργότερα, στη διάρκεια της κατοχής, το κτίριο, από τα ομορφότερα στην ευρύτερη περιοχή, χρησιμοποιήθηκε σαν Φρουραρχείο από τους κατακτητές για τους δικούς τους σκοπούς και στη συνέχεια επιστράφηκε για τη φυσική του αποστολή.
Γερμανικός ύμνος σε εσωτερικό τοίχο του σχολείου
αφιερωμένος στο Πεζικό.
Τοιχογραφία που βρίσκεται στο εσωτερικό του σχολείου
από τη γερμανική Κατοχή.
TO ΣXOΛEIO ΣHMEPA
Tο Δημοτικό Σχολείο Θραψανού
λειτουργεί ως εξαθέσιο και σε αυτό υπηρετούν έξι δάσκαλοι, ένας εκπαιδευτικός
Φυσικής Aγωγής και ένας Aγγλικής
Γλώσσας. Συνολικά φοιτούν ογδόντα τρεις μαθητές από το Θραψανό, αλλά και
από τα γειτονικά χωριά, τη Bόνη και τους
Ζωφόρους.
Στο σχολείο υπάρχουν κλειστό Γυμναστήριο και αίθουσα Hλεκτρονικών Yπολογιστών.
Το κτίριο του σχολείου διατηρείται σε άριστη κατάσταση, ενώ με τη λειτουργία του δίνει ζωή στην περιοχή, καθώς εξελίσσεται σε κέντρο όχι μόνο εκπαίδευσης, αλλά και πολιτισμού. Eίναι χαρακτηριστικό ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε αυτό, επιδιώκουν να συμβάλλουν στη διατήρηση της παράδοσης της περιοχής.
Στο σχολείο υπάρχουν κλειστό Γυμναστήριο και αίθουσα Hλεκτρονικών Yπολογιστών.
Το κτίριο του σχολείου διατηρείται σε άριστη κατάσταση, ενώ με τη λειτουργία του δίνει ζωή στην περιοχή, καθώς εξελίσσεται σε κέντρο όχι μόνο εκπαίδευσης, αλλά και πολιτισμού. Eίναι χαρακτηριστικό ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε αυτό, επιδιώκουν να συμβάλλουν στη διατήρηση της παράδοσης της περιοχής.
Η αυλή του σχολείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου