Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

Τα μαθητικά φροντιστήρια

 Παλαιότερα υπήρχαν πολύ διαδεδομένα φροντιστήρια για τις διάφορες τάξεις του δημοτικού, δηλαδή φροντιστήρια στοιχειώδους εκπαίδευσης. Την ύπαρξη τους την θεμελιώνουμε με δημοσιεύματα της εποχής , αλλά και από τη σαφή αναφορά τους στον νόμο 1216 του 1938. Αυτά καλύπτουν τις ανάγκες προετοιμασίας των μαθητών για τα διαγωνίσματα που γίνονταν τότε στο μέσο και το τέλος της ...χρονιάς. Ο προβιβασμός από τάξη σε τάξη δεν ήταν αυτονόητος. Μεγάλη φροντιστηριακή ζήτηση μαθημάτων υπήρχε κάθε χρόνο για τις εισαγωγικές στο γυμνάσιο, που δεν ήταν καθόλου εύκολες όσο θα φαντάζονται μερικοί που δεν τις πρόλαβαν. Για την περίπτωση αυτή οργανωμένα φροντιστήρια έκαναν- κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο- τα ιδιωτικά σχολεία για να προετοιμάσουν τους δικούς τους μαθητές αλλά και να προσελκύσουν και νέους. Υπενθυμίζω ότι οι εξεταστικές επιτροπές ήταν παντού και πάντα από καθηγητές του δημοσίου.
Προφανώς τα φροντιστήρια για τη μέση εκπαίδευση κυριαρχούν, τόσο από άποψη αριθμού, όσο και από άποψη διασποράς τους στην επικράτεια. Και στη μέση εκπαίδευση υπάρχουν διαγωνίσματα σ’ όλα τα μαθήματα δυο φορές το χρόνο, εξετάσεις μετεξεταστέων τον Σεπτέμβριο θεσμός που αξιοποιούσε από άποψη εργασίας το καλοκαίρι, εξετάσεις απολυτήριες για τους μαθητές που όφειλαν μαθήματα της τελευταίας χρονιάς.
Άλλη ανάγκη φροντιστηριακής προετοιμασίας ήταν, για όσα χρόνια ίσχυσε, οι εισαγωγικές από το γυμνάσιο στο λύκειο, όταν η μέση εκπαίδευση χωρίστηκε σε δυο κύκλους. Με βάση αυτές τις μαθησιακές ανάγκες ιδρύθηκαν εκατοντάδες φροντιστήρια σ’ όλη την Ελλάδα και εργάστηκαν χιλιάδες καθηγητές, αφού ήταν και η αποκλειστικά πηγή προσέλκυσης των πελατών τους.
Τις τελευταίες δεκαετίες επικράτησαν στην εκπαίδευση άλλες αντιλήψεις και οι εξετάσεις αυτές βήμα - βήμα καταργήθηκαν. Σε ένα ποσοστό ήταν και συνέπεια της συνταγματικής επιταγής περί υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Οι αντιλήψεις αυτές έχουν σοβαρά επιχειρήματα υπέρ τους, αλλά όπως εγώ πιστεύω, ήταν από τις αφετηριακές αιτίες αποδόμησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η έκπτωση στις υποχρεώσεις που ραγδαία επικράτησε δεν ήταν-φαντάζομαι- στις προθέσεις του νομοθέτη. Από τις τελευταίες εξετάσεις που καταργήθηκαν, αφού εκείνη τη χρονιά είχαν ήδη διεξαχθεί, ήταν οι εισαγωγικές στο Λύκειο. Οι αποτυχόντες εκείνης της χρονιάς μαθητές που γράφτηκαν «χαριστικά» στο Λύκειο επονομάστηκαν δεικτικά τα «Βερυβάκια» από το όνομα του εμπνευστή της ρύθμισης υπουργού τότε παιδείας Λευτέρη Βερυβάκη.
Για όλες αυτές τις νέες αντιλήψεις δεν ακουστήκαν έντονα και ισχυρά αντεπιχειρήματα, απλώς με χρονική καθυστέρηση νιώθουμε όλοι τις αρνητικές τους συνέπειες.
Βεβαίως, μη τρέφουν κάποιοι αυταπάτες και φρούδες ελπίδες. Τα φροντιστήρια εύκολα προσαρμόστηκαν στις νέες συνθήκες και πορεύτηκαν ανάλογα. Μη λησμονήσω να πω ότι αρκετά από αυτά, κυρίως συνοικιακά και επαρχιών, συνεχίζουν να εργάζονται με μαθητές γυμνασίου για τα εσωτερικά μαθήματα του σχολείου με μαθητές από προνοητικούς κυρίως γονείς, που έχουν την αίσθηση της ανάγκης το παιδί τους να αποκτήσει έγκαιρα τις απαραίτητες βάσεις για τις μελλοντικές δοκιμασίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου