Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018




Αρθρογραφηματα
Πατριδα των μυθων της ιστοριας πατριδα ομορφη ΒΟΛΟΣ....
♡♡♡♡
17 Σεπτεμβρη 2006
Εγινε η καθέλκυση του πλοίου «Αργώ»,

στην αρχέγονη θέση ναυπήγησης του πλοίου των Αργοναυτών, στα Πευκάκια Βόλου.
Η Αργώ κατά την ελληνική μυθολογία, ήταν το πλοίο στο οποίο επιβιβάστηκαν οι Αργοναύτες με σκοπό να μεταβούν στην Κολχίδα και να πάρουν το χρυσόμαλλο δέρας.
Πήρε το όνομα της από τον κατασκευαστή της Άργο, υιό του Φρίξου κι της Χαλκιόπης.

Ναυπήγηση

Η ναυπήγηση της Αργούς έγινε, μετά από αίτημα του αρχηγού της εκστρατείας Ιάσονα, από τον Άργο και τα αδέρφια του, Κυτίσουρο, Μέλανα καιΦρόντιδα. Τόπος της ναυπήγησης ηταν οι Παγασές, θεσαλλικό επίνειο που απείχε απόσταση είκοσι σταδίων από την Ιωλκό.
Ο βασιλιάς της Ιωλκού, Πελίας, πρόσταξε τον Άργο να μην καρφώσει στέρεα το πλοίο, ούτως ώστε στην πρώτη τρικυμιά να βυθιστεί. Ο Άργος, όμως, αγνόησε την εντολή του Πελία κτίζοντας ένα πλοίο άψογο, κατασκευαστικά, ενώ συμμετείχε και ο ίδιος στην εκστρατεία.

Εκδοχες κατασκευαστων του πλοιου

1.... Η Αργώ ναυπηγήθηκε από το υιό του Φρίξου,
2....η κατασκευή της αποδίδεται στον Άργο, ήρωα του Άργους
3.....ή και στον Άργο από τις Θεσπιές.
4.....Διασώζεται ακόμη μύθος να ναι κατασκευαστής του πλοίου ο Ηρακλης, ο οποίος επέλεξε το όνομα για να τιμήσει τον ευνοούμενο του, Άργο.

Χαρακτηριστικά Επεξεργασία

Η Αργώ περιγράφεται ως το γρηγορότερο και το πλέον στέρεο σκάφος της εποχής του.
Επιπλέον, ήταν εξαιρετικά ελαφρύ, ώστε να παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς του στη στεριά από το πλήρωμά του.
Το μήκος του πλοίου ηταν 50 έως 60 μέτρα (μακρά ναυς).
Κυβερνήτης του πλοίου ήταν ο Τίφυς.
Επίσης η θεά Αθηνά (ή η Ήρα) τοποθέτησε στην πλώρη του ένα κλαδί από τη δωδωναία Δρυ.
Αυτό είχε μαντικές ιδιότητες, μιλούσε με ανθρώπινη λαλιά και προειδοποιούσε τους Αργοναύτες για τους αναμενόμενους κινδύνους.
Η χωρητικότητα του σκάφους αποτελεί ένα θέμα, στο οποίο παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των διαφόρων αφηγήσεων.
Κάποιες πηγές αναφέρουν θέσεις για εξήντα κωπηλάτες, άλλες για πενήντα (πεντηκοντήρης) και άλλες για λιγότερους.

9 Αργοναύτες - Οι σύντροφοι του Ιάσονα

Ιάσων, ο αρχηγός της εκστρατείας
Ηρακλής
Άργος των Θεσπιών, κατασκευαστής της Αργώ, γιος του Φρίξου
Τίφυς ο τιμονιέρης, από Σίφαι της Βοιωτίας
Κάστωρ ο Σπαρτιάτης παλαιστής και ο
Πολυδεύκης ο πυγμάχος αδελφός του ( οι Διόσκουροι)
Ίδας, γιος του Αφαρέως της Μεσσήνης και ο
Λυγκέας, ο παρατηρητής, αδελφός του
Αταλάντη της Καλυδώνος, η παρθένος κυνηγός
Μελέαγρος της Καλυδώνος
Άκαστος, γιος του βασιλιά Πελία

Άκτωρ, γιος του Δίων της Φωκίδος
Άδμητος, πρίγκιπας των Φερών
Αμφιάραος, ο μάντης από το Άργος
Ανκαίος ο Μέγας της Τεγέας, γιος του Ποσειδώνος
Ανκαίος ο Μικρός, Λέλεγες της Σάμου
Ασκάλαφος του Ορχομενού, γιος του Άρη
Αστερίων, γιος του Κομήτη
Αυγείας, γιος του βασιλιά Φορβάς της Ηλείας
Μπούτης των Αθηνών, ο μελισσοκόμος
Καινέας των Λαπήθων
Καλαίς, ο φτερωτός γιος του Βορέα και ο
Ζήτης, ο αδελφός του
Κάνθυς της Εύβοιας
Κήφις, γιος του Αλίου της Αρκαδίας Κορωνός των Λαπήθων, Γυρτών της Θεσσαλίας
Εχίων, γιος του Ερμή
Εργίνος της Μίλητου
Εύφημος του Ταίναρου, ο κολυμβητής
Ευρύαλος γιος του Μεκίστου, ένας από τους Επίγονους
Ευρυδάμας των Δολόπων, από την λίμνη Ξενία
Ύλας των Δρυόπων, Υποκόμος του Ηρακλή
Ίδμων του Άργους, γιος του Απόλλωνα
Ιφικλής, γιος του Θεστίωνος της Αιτωλίας
Ιφιτός, αδελφός του βασιλιά Ευρυσθέα των Μυκηνών
Λαέρτης, γιος του Ακρίσιου από το Άργος
Μελαμπός της Πύλου, γιος του Ποσειδώνος
Μόμψος των Λαπήθων
Ναύπλιος του Άργους, γιος του Ποσειδώνος
Τελαμώνας της Λοκρίδας, πατέρας του Αίαντος
Ορφέας, ο ποιητής από την Θράκη
Παλαίμων, γιος του Ήφαιστου, Αιτωλός
Πυλαίας ο Μυρμιδών
Πηνέλεος, γιος του Ιππάλκιμου της Βοιωτίας
Περικλυμένος της Πύλου, γιος του Ποσειδώνος
Φαληρεύς, ο Αθηναίος τοξότης
Φανός ο Κρητικός, γιος του Διόνυσου και ο
Στάφυλος, ο αδελφός του
Ποίας, γιος του Θαυμακούς της Μαγνησίας
Πολύφημος, γιος του Έλατου της Αρκαδίας

Αργοναυτική εκστρατεία

Ειναι η εκστρατεία του Ιάσονα από την Ιωλκό στην Κολχίδα του Εύξεινου Πόντου για να πάρει το χρυσόμαλλο δέρας,
το οποιο χρειαζόταν για να κερδίσει το θρόνο του ,που του είχε υφαρπάξει ο αδερφός του πατέρα του, ο Πελίας.
Επισηςειναι και η δεύτερη ιστορική μεγάλη αποίκηση των Ελλήνων στον Εύξεινο Πόντο.
Η εκστρατεία αυτή πήρε το όνομά της από το πλοίο του Ιάσονα, την Αργώ, η οποία με τη σειρά της ονομάστηκε έτσι λόγω του κατασκευαστή της Άργου.

Μετά την Αργοναυτική εκστρατεία

Μετά το πέρας της εκστρατείας, οι Αργοναύτες αφιέρωσαν το πλοίο τους στο ναό του Ποσειδώνα στον Ισθμό.
Επισης η Αργώ συνδέεται και με το τέλος του Ιάσoνα.
Σε μεγάλη ηλικία, ο Ιάσων, έπειτα από υπόδειξη της Μήδειας, κάθισε στην πρύμνη της Αργούς για να αναπαυθεί.
Σε αυτή τη θέση βρήκε τραγικό θάνατο εξαιτίας της πτώσης ενός ιστίου (καταρτιού) του πλοίου, στο οποίο ήταν πλέον έντονα τα σημάδια του χρόνου.
Η Αργώ μεταφέρθηκε αργότερα στον ουρανό και μετασχηματίσθηκε στον ομώνυμο αστερισμό.
Υπήρχε, μάλιστα, μία παράδοση,πως τμήμα του πλοίου μεταφέρθηκε στη Ρώμη και εκτίθετο μέχρι το 100 μ.Χ.

Η ιστορία της σύγχρονης Αργούς

Η σύγχρονη Αργώ κατασκευάστηκε το 2006 με πρωτοβουλία του Δήμου Βόλου προκειμένου η πόλη του Βόλου να αποκτήσει το πλοίο σύμβολο - αντίγραφο του μυθικού πλοίου του Ιάσονα και των Αργοναυτών.

Η χρηματοδότηση της κατασκευής έγινε από το Δήμο Βόλου και την Ε.Ε.

Η μελέτη της και ο σχεδιασμός καθώς και οι τεχνικές μέθοδοι της κατασκευής έγιναν από το Ινστιτούτο Πειραματικής Αρχαιολογίας Ναυδόμος.

Η ανακατασκευή της Αργούς

πραγματοποιήθηκε στα Πευκάκια του Βόλου στην ίδια περιοχή όπου σύμφωνα με το μύθο χτίστηκε και η αρχαία Αργώ από το ναυπηγό και πρώην κωπηλάτη Νικόλαο Ρέππο, ο οποίος διατηρεί και σύγχρονο ναυπηγείο στην Κάτω Γατζέα του Πηλίου.

Η ξυλεία που χρησιμοποιήθηκε είναι κυρίως Πεύκο, Βελανιδιά και Μελία ή αλλιώς Δεσποτάκι και τα δέντρα τα οποία υλοτομήθηκαν για το σκοπό αυτό επιλέχθηκαν έως και δύο χρόνια πριν.

Η κατασκευή διήρκησε περίπου 6 μήνες και έγινε με βάση τις ναυπηγικές γνώσεις και μεθόδους του 13ου αιώνα π.χ. και ο τύπος του πλοίου είναι Μονήρη Πεντηκόντορος ιστιοφόρο πολεμικό πλοίο της εποχής εκείνης με πενήντα κουπιά.

Μετά την καθέλκυση της 19 Σεπτέμβριου του 2006 και για τα επόμενα δύο χρόνια ο Δήμος Βόλου οργάνωσε ένα πειραματικό ναυτικό ταξίδι 1200 ν.μ. πάνω στη Μυθική διαδρομή από το Βόλο ως το σημερινό Πότι της Γεωργίας όπου κατά τους αρχαιολόγους είναι η θέση της αρχαίας Κολχίδας.

Δυστυχώς χάρη στις αντιδράσεις της Τουρκίας και τη μη παροχή εγγυήσεων για ασφαλή διέλευση του πλοίου από τα χωρικά της ύδατα το σχέδιο αυτό εγκαταλείφθηκε και οργανώθηκε ένα ταξίδι με τα ίδια χαρακτηριστικά (ναυτικά μίλια, γεωγραφικό πλάτος, καιρικές συνθήκες) προς τη δύση και προορισμό τη Βενετία.

Έτσι το καλοκαίρι του 2008 η Αργώ ξεκίνησε με δύο στόχους δηλ. να ερευνήσει τις δυνατότητες και την αξιοπλοΐα των πλοίων αυτού του τύπου και δεύτερο την πολιτιστική προβολή του Βόλου και της Ελλάδας.

Τελικά η σύγχρονη Αργώ απέπλευσε από το λιμάνι του Βόλου στις 14/6/2008 με πλήρωμα 72 εθελοντών κωπηλατών και κυβερνήτη το σχεδιαστή του πλοίου και μέλους του Ινστιτούτου Ναυδόμος Απόστολο Κούρτη και αφού πραγματοποίησε ταξίδι 650 ν.μ. έφτασε ως τους Αγ. Σαράντα της Αλβανίας, και λόγω κακών διοικητικών χειρισμών και έλλειψη χρηματοδότησης η Αργώ επέστεψε στην Ελλάδα και μετά από ταξίδι δύο μηνών κατέπλευσε στο λιμάνι της Ιθάκης.

Το καλοκαίρι του 2009 μεταφέρθηκε στο Βατούμι της Γεωργίας μαζί με το πλήρωμα ύστερα από πρόσκληση της κυβέρνησης της Γεωργίας, στα πλαίσια της σύσφιξης των εμπορικών και πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών.

Το καλοκαίρι του 2010 η Αργώ έλαβε μέρος στις εκδηλώσεις έναρξης της Ρεγγάτας για παραδοσιακά ξύλινα σκάφη που οργανώθηκε από την παγκόσμια ιστιοπλοϊκή ομοσπονδία με αφετηρία την πόλη του Βόλου.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου