Σάββατο, 28 Φεβρουαρίου 2015

Η ιστορία του Ευγένειου (Ν. Αγχίαλος)

Η Νέα Αγχίαλος είναι μια ωραία κωμόπολη με πληθυσμό περίπου 7.500 κατοίκους μαζί με τους γύρω οικισμούς. Βρίσκεται πάνω στην Παλιά Εθνική Οδό Βόλου Λαμίας και 20 χλμ δυτικά από το Βόλο, αποτελώντας μία από τις εννιά δημοτικές ενότητες του Καλλικρατικού Δήμου Βόλου. Είναι χτισμένη στους πρόποδες βουνού που εμποδίζει τους βόρειους ανέμους . Νότια βρέχεται από τον Παγασητικό κόλπο. Ανατολικά και δυτικά εκτείνονται ελαιοπερίβολα, αμπέλια και χωράφια που εναρμονίζονται με το φυσικό τοπίο. Λόγω του ότι είναι νεόκτιστη πόλη έχει ωραία ρυμοτομία με ευθείς και πλατιούς δρόμους. Οι φυσικές ομορφιές της, το υγιεινό της κλίμα, οι Βυζαντινές της αρχαιότητες, το πολεμικό και πολιτικό της αεροδρόμιο, οι σύγχρονες τουριστικές εγκαταστάσεις της και οι αξιοποιημένες παραλίες της την κάνουν πόλο έλξης πολλών επισκεπτών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς και επιλογή μόνιμης διαμονής πολλών οικογενειών.

1ο Γυμνάσιο Κερκύρας

Το 1ο Γυμνάσιο Κέρκυρας λειτουργεί από το 1865. Όπως μαρτυρεί και το όνομά του, ήταν το πρώτο και, έως το 1923, το μοναδικό Γυμνάσιο αρρένων της Κέρκυρας.
Από το 1865 και έως τον καταστροφικό εμπρησμό από τους Γερμανούς, τον Σεπτέμβρη του 1943, το 1ο Γυμνάσιο στεγαζόταν στο κτίριο των βενετικών στρατώνων Γριμάνι, εκεί όπου σήμερα στεγάζεται το 2ο Γυμνάσιο Κέρκυρας. Μετά την καταστροφή του κτιρίου από την πυρκαγιά, το 1ο Γυμνάσιο μεταφέρθηκε στο κτίριο όπου ...μέχρι σήμερα στεγάζεται.
Για την ιστορία του κτιρίου αυτού λίγα πράγματα είναι εξακριβωμένα, δεδομένου ότι κτίστηκε μετά την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα και τα αρχεία των υπηρεσιών του ελληνικού κράτους έχουν δυστυχώς καταστραφεί. Γνωρίζουμε πάντως ότι χτίστηκε τη δεκαετία του 1890 από την μεγάλη εθνική ευεργέτιδα, Πολύμνια Σκαραμαγκά.

Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015

Βαρβάκειο

 Αυτή είναι η ιστορία του μεγάλου πειραματικού σχολείου της πόλης
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To 1824, ο Ιωάννης Βαρβάκης αφήνει 700.000 ρούβλια στο κράτος προκειμένου να δημιουργηθεί «εν κεντρικόν εθνικόν σχολείον» προκειμένου να «ανακαλεσθώσιν αι τέχναι και αι επιστήμαι εις την Ελλάδα».
Το 1860 στην οδό Αθηνάς σε ένα κτίριο κόσμημα που ολοκληρώθηκε πολύ σύντομα για τα μέτρα της εποχής στεγάζεται το Βαρβάκειο που οραματίσθηκε ο εθνικός ευεργέτης. Στα χρόνια που ακολούθησαν το Βαρβάκειο συνδέθηκε με την αριστεία των μαθητών, την μετεκπαίδευση των καθηγητών, τους κοινωνικούς αγώνες. Από τις τάξεις του αποφοίτησαν χιλιάδες μαθητές που διακρίθηκαν στις τέχνες και τις επιστήμες.
Ομαδικό πορτρέτο καθηγητών της Βαρβακείου Σχολής. (Δεκαετία ’30, Φωτογραφικό αρχείο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ)
«Μαθητική Ζωή». Από τα παλαιότερα μαθητικά περιοδικά, ενδεχομένως το παλαιότερο. Φιλοξένησε τα όνειρα των μαθητών του 1935. (Αρχείο αποφοίτου Μανόλη Νειάδα)
Το κτήριο της Βαρβακείου Σχολής στην οδό Αθηνάς μετά το πλήγμα των Δεκεμβριανών, 1944.
Στη φωτογραφία εικονίζονται τα τρία μεγαλύτερα αδέλφια μου. Από αριστερά ο Νίκος (1930), η Βαγγελιώ (1926) και ο Δημήτρης (1928). Γεννήθηκαν κι έζησαν στη Νέα Ιωνία Βόλου. Πρόκοψαν στις απασχολήσεις τους, δημιούργησαν οικογένειες, έκαναν όμορφα παιδιά, τα σπούδασαν, χάρηκαν εγγόνια και με τη σειρά που αναφέρονται έφυγαν περήφανοι από τη ζωή.
Τώρα απομείναμε μόνο δύο. Ο αδελφός μου ο Γιάννης (1935) κι εγώ (1940).
Ας είναι καλά οι πολυβασανισμένοι κι άξιοι γονείς μας. Ο μπάρμα Αναστάσης (1896) και η κυρά Δέσποινα (1903). Έζησαν την τραγική περιπέτεια της προσφυγιάς με πολλαπλές απώλειες αγαπημένων προσώπων. Όμως δεν το έβαλαν κάτω. Με αξιοπρέπεια μεγάλωσαν πέντε παιδιά με τη συνεχή έγνοια σε εποχή φτώχιας να μην τους λείψουν τα στοιχειώδη. Ας είναι καλά. Πάντα θα τους θυμόμαστε με αγάπη και σεβασμό..
 

Πέμπτη, 26 Φεβρουαρίου 2015

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΘΑΣΟ ΤΟ 19Ο ΑΙΩΝΑ

Παρά το προνομιακό καθεστώς που υπήρχε στη Θάσο μετά το 1813 με τους ελαφριούς φόρους και την αναπτυγμένη τοπική αυτοδιοίκηση με τις τοπικές αρχές και τα συμβούλιά της η Θάσος παρουσιάζει μια καθυστέρηση σε ό, τι αφορά τα εκπαιδευτικά πράγματα σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις περιοχών στις οποίες η οικονομική άνθιση και τα προνομιακά καθεστώτα συνοδεύτηκαν από παράλληλη άνθιση της παιδείας και του πολιτισμού και απέκτησαν από πολύ νωρίς φημισμένες σχολές και δασκάλους.
Ιδιαίτεροι λόγοι μπορούν να αιτιολογήσουν αυτήν την καθυστέρηση και το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο των Θάσιων: Ο φόβος των πειρατών και η επακόλουθη περιχαράκωσή τους στους ορεινούς τους οικισμούς καθιστούσαν πολύ δύσκολη τη συνεχή επαφή με την υπόλοιπη Μακεδονία με αποτέλεσμα να μην μπορούν να παρακολουθούν τις εξελίξεις στην παιδεία από κοντά.

Ιστορία του Σχολείου της Σκιάθου.

Το σχολείο μας , το 1ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Σκιάθου, βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του λιμανιού της Σκιάθου και στεγάζεται μαζί με το 2/θ Ειδικό Σχολείο "Αλ. Παπαδιαμάντης " σε κτήριο που κτίστηκε το 1983.Από το σχολικό έτος 2010-2011 ανήκει στο 961 Δημοτικά Σχολεία με Αναμορφωμένο Πρόγραμμα και λειτουργεί με 14 τμήματα. Διαθέτει βιβλιοθήκη που λειτουργεί ως δανειστική για μαθητές και εκπ/κούς ,αίθουσα Η/Υ, αίθουσα Προβολών και αίθουσα Αγ...γλικών.
Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Σκιάθου λειτούργησε από το 1906 στο νησί της Σκιάθου και στεγάστηκε σε κτήριο στη χερσόνησο του Μπούρτζι μέχρι το σχ. έτος 1983-84. Επίσης χρησιμοποιήθηκαν ως παράρτημα δύο αίθουσες που βρίσκονται στο ισόγειο του κτηρίου που στεγάζει σήμερα το Δημαρχείο και ήταν γνωστές ως "Κοτέτσι"

Απόσπασμα

Απόσπασμα από το άρθρο μου «Απόπειρα ρεαλισμού» που δημοσιεύθηκε στον τοίχο μου δυο φορές το 2014 και είναι αναρτημένο στο μπλοκ μου «Κείμενα Λευτέρη Τσίλογλου» στην ετικέτα «Απόψεις»
….. Για όλους αυτούς που, ταμπουρωμένοι στις ασφαλείς κι ακίνδυνες θέσεις της αντιπολίτευσης, φωνάζουν και «διαμαρτύρονται» αναστατώνοντας τη ζωή της πόλης, θα πρέπει να ξέρουν κάτι. Αν κάποτε έρθουν στην εξουσία -θέλοντας και μη- στο τέλος θα ακολουθήσουν τα ίδια περίπου βήματα με μικρέ...ς παραλλαγές, αλλά ίσως με μια διαφορετική ρητορική. Οι νόμοι της οικονομίας είναι δυστυχώς άτεγκτοι και σκληροί κι αν πας να τους αγνοήσεις οι συνέπειες θα επιπέσουν, ως μπούμερανκ, επί της κεφαλής σου Μόνη συνέπεια για την έρημη χώρα μας θα είναι η επιπλέον καθυστέρηση με ό,τι αρνητικό αυτή συνεπάγεται. Το έργο το έχουμε ξαναδεί στο παρελθόν. Αλλιώς κρίνεις τις καταστάσεις έξω απ’ το χορό κι αλλιώς όταν έρχεται η ώρα της δικής σου συμμετοχής…….
Η «εύκολη» έγκριση του «κειμένου Βαρουφάκη» για τους μόνιμους Ευρωπαϊστές, σαν εμένα, μόνο ανακούφιση μπορεί να δημιουργεί. Αλλά για τους διστακτικούς, εκείνους που βλέπουν παντού και πάντοτε «σκοτεινούς κύκλους» και τους αδιάλλακτους υπερασπιστές της Εθνικής «αξιοπρέπειας», θα ήταν πιο ρεαλιστικό να το θεωρήσουν σαν το τυράκι στη φάκα που δοκιμάζει το ποντίκι, ενώ πίσω του η πόρτα έκλεισε θορυβωδώς

Τετάρτη, 25 Φεβρουαρίου 2015

Μαθήτριες του 1910 και απόδειξη πληρωμής διδάκτρων

 

Άλλα σχολεία Της Κωνσταντινούπολης

Το Παλαιό Κεντρικό Παρθεναγωγείο εγκαινιάστηκε στις 12 Οκτωβρίου 1893 και ο Στέφανος Ζαφειρόπουλος ήταν ο εμπνευστής και ιδρυτής του σχολείου. Τα δύο αδέρφια είχαν δωρίσει 6.000 λίρες και το οικόπεδο του σχολείου στο οποίο έγινε και το κτήριο. Το σχολείο προϋπήρχε σαν μια ξύλινη παράγκα όπως περιγράφεται. Οι ανάγκες, όμως, αφού από την πρώτη μέρα λειτουργίας του είχε 100 μαθητές, το έκαναν να έχει μεγάλη επιτυχία και αποδοχή. Μερικοί από τ...ους ευεργέτες ήταν η τσαρική οικογένεια της Ρωσίας, ο Γεώργιος Ζαρίφης, ο Στέφανος Ράλλης, ο Κλεάνθης Καλλιάδης κ.λπ.
Το Ιωακείμειο γυμνάσιο - λύκειο θηλέων έχει μια μακρόχρονη όσο και πολύ έντονη ιστορία. Οι ανάγκες για ένα εκπαιδευτήριο το οποίο θα κάλυπτε την μόρφωση και εκπαίδευση για τις νεαρές Ελληνίδες της Πόλης από τις διάφορες πολυπληθείς συνοικίες, έφεραν σαν θα ανταποκρινόταν σε αυτές τις ανάγκες. Έτσι το σχολείο που ανέθρεψε γενιές και γενιές κοριτσιών της Ελληνικής

Εμπορική Σχολή και Σχολή Ουρσουλινών

Η Εμπορική Σχολή ήταν το μοναστήρι του τάγματος των Ιησουϊτών μοναχών που εγκαταστάθηκαν στη Νάξο αρχές του 17ου αι. κάτω από την επιρροή της Γαλλικής διπλωματίας και πολιτικής στην Ανατολή. Χώρα, Νάξος
Η Εμπορική Σχολή ήταν το μοναστήρι του τάγματος των Ιησουϊτών μοναχών που εγκαταστάθηκαν στη Νάξο αρχές του 17ου αι. κάτω από την επιρροή της Γαλλικής διπλωματίας και πολιτικής στην Ανατολή.
...
Οι Ιησουΐτες ανέλαβαν την υποχρέωση να ιδρύσουν σχολείο για τη θρησκευτική και κοινωνική μόρφωση των καθολικών νέων της Νάξου. Απόκτησαν σημαντικότατη ιδιοκτησία στο νησί και θεωρείται ότι αυτοί έφεραν τα πορτοκάλια στη Νάξο, στο θέρετρο τους, στα Καλαμίτσια, στην περιοχή των Μελάνων.

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ πριν το 1920

 Μαρίας Μαρκίδου.
Ἡ θρακικὴ γῆ ἀπό τὰ πανάρχαια χρόνια καταπατήθηκε καὶ λεηλατήθηκε ἀπό ποικίλους λαοὺς, ποὺ τὴν κατάκτησαν κατὰ καιροὺς. Ἄν καὶ ἀντέταξε σκληρὴ ἀντίσταση, τὸ μοιραῖο ἐπῆλθε. Ἔπεσε ἑναλλᾶξ στὰ χέρια τῶν βουλγάρων καὶ τούρκων.
Ἡ δουλεία της στοὺς Πατισᾶχ (Σουλτάνους) τῆς τουρκίας, κράτησε περίπου 600 χρόνια. Τὸ ἔτος 1361, ὁ Μουρᾶτ μὲ λύσσα χτύπησε τὴν Θράκη, κυρίευσε ὅλα τὰ Βυζαντινὰ φρούρια καὶ τὶς πόλεις καὶ μπῆκε θριαμβευτὴς στὴν Γκιουμουλτζίνα (Κομοτηνὴ) ὁ Λαλᾶ Σαμὶν.
Σφαγὲς, βιασμοὶ, διώξεις, ἐξευτελισμοί, πότισαν φαρμάκι τὸν Ἑλληνισμό της. Κι ὅμως, μὲ τόσες σκληρὲς συνθῆκες, κατάφεραν οἱ Θρᾶκες νὰ διατηρήσουν τὴν πίστη τους τὴν Χριστιανικὴ, τὴν γλώσσα τους τὴν Ἑλληνική καὶ τὴν Ἐθνική συνείδηση. Ἀγωνίστηκαν σκληρὰ νὰ διατηρήσουν αὐτά τὰ πνευματικὰ τους ἀγαθά καὶ χωρὶς σχολεῖα, χωρὶς παιδεία νὰ τὰ μεταλαμπαδεύσουν στὶς νεώτερες γενιὲς.

Ο Κοραής και το Καπετανάκειο

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ !!!

ΛΥΚΕΙΟ Ο ΚΟΡΑΗΣ
Το Λύκειον ο Κοραής ιδρύθηκε απο τον πανεπιστημιακό Ιωάννη Περδικάρη. Δημιουργήθηκε
την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας το 1905 και αρχικά στεγάστηκε σε άλλο κτίριο. Το κτίριο
αυτό οικοδομήθηκε το 1911. Είχε δυο εισόδους την κύρια απο την πλευρά της οδού Κοραή
και μια δεύτερη απο την οδό Μιλάτου. Σήμερα λειτουργεί ως καφετέρεια. Υπήρξε ενα από τα
πιο ιστορικά εκπαιδευτικά ιδρύματα του νησιού. Στο Λύκειον ο Κοραής οι μαθητές μάθαιναν
εκτός απο Ελληνικά, ξένες γλώσσες συμπεριλαμβανομένων και των τουρκικών. Το εκπαι-
δευτήριο διαθέτε ακόμα πλούσια βιβλιοθήκη και Μετεωρολογικό Σταθμό.
ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΕΙΟ
Το Σχολικό Συγκρότημα ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΕΙΟ ήταν και είναι ένα από τα σπουδαιότερα ιδρύματα
τα οποία κοσμούν την πόλη του Ηρακλείου. Βρίσκεται στην Ανατολική πλευρά του Ηρακλεί-
ου πάνω στο τείχος και συγκεκριμένα στο προπύργιο του κυρίου φρουρίου Αγίου Δημη-
τριόυ.

Τα Σχολεία της Χωριστής το 19ο αιώνα (1843-1899)


Δεν ξέρουμε πότε ακριβώς λειτούργησε ελληνικό σχολείο στη Χωριστή Δράμας, αλλά από τη μελέτη των ανέκδοτων προξενικών εγγράφων και εκθέσεων, του Κώδικα της Χωριστής (1842-1916) και άλλου ανέκδοτου αρχειακού υλικού, που πραγματοποιήσαμε κατά τις επισκέψεις μας στο Ιστορικό Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά και σε άλλα αρχεία κρατικά και ιδιωτικά, προκύπτει ότι το πρώτο ελληνικό σχολείο της Χωριστής λειτούργησε το 1843.
Για την περίοδο πριν από το 1843 οι πηγές σιωπούν. Σύμφωνα όμως με προφορικές μαρτυρίες των κατοίκων σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ένα τέτοιο «κοινό» δημοτικό σχολείο ή γραμματοδιδασκαλείο χρονολογείται από πολύ παλαιότερα. Μέχρι τότε βέβαια τα σχολεία λειτουργούσαν στο νάρθηκα της εκκλησίας. Όμως τα σχολεία αυτά ήταν τα κατώτερα δημοτικά με περιορισμένο αριθμό μαθητών. Για την ιστορία πρέπει να επισημάνουμε εδώ ότι η ονομασία του δημοτικού προέκυψε από το γεγονός ότι ανήκε στην κοινότητα και ήταν

Ευάγγελος Παπανούτσος


Διευθυντής της Ζαριφείου 1934-1936

Ζαρίφειος Παιδαγωγική Ακαδημία

  Ακαδημία Αλεξανδρούπολης
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ
«Το 1934 καταργήθηκαν (βαθμιαία) τα πεντατάξια Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαιδεύσεως καί ιδρύθηκαν οι «Παιδαγωγικές Ακαδημίες» (με διετή κύκλο μεταγυμνασιακών σπουδών). Το έτος εκείνο ιδρύθηκαν μόνο 6. Μια απ' αυτές ήταν και η Παιδαγωγική Ακαδημία Αλεξανδρουπόλεως. Γι' αυτήν ενδιαφέρθηκαν ζωηρά οι Θράκες να την αποκτήσουν (γιατί πολλές άλλες περιοχές διεκδικούσαν Ακαδημία) και για να το επιτύχουν κινητοποίησαν την οικογένεια Ζαρίφη που το ζήτησε επιμόνως με το επιχείρημα: αφού δεν λειτουργούσαν πια τα «Ζαρίφεια Διδασκαλεία Φιλιππουπόλεως» (με την αποδοχή της κληρονομιάς Ζαρίφη το Ελληνικό Κράτος είχε αναλάβει την υποχρέωση να χρηματοδοτεί την λειτουργία τους), έπρεπε ή Ελλάδα να ιδρύσει στη Θράκη μιαν αντίστοιχη Σχολή και να την ονομάσει «Ζαρίφειο». Το Υπουργείο δέχτηκε το αίτημα και έγινε η σχετική συμφωνία με την οικογένεια Ζαρίφη.

Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2015

7ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας Μαγνησίας

Iστορία
Το 7ο Δημοτικό σχολείο Ν. Ιωνίας είναι το πρώτο σχολείο που χτίστηκε στη Ν. Ιωνία στις αρχές της 10ετίας του ’30. Σαν σχολείο όμως λειτούργησε για πρώτη φορά το 1924 σε πρόχειρα προσφυγικά οικήματα. Εξακολουθεί να βρίσκεται στη συνοικία της Ευαγγελίστριας στην οδό Μαιάνδρου 36.
Η ΙΔΡΥΣΗ Ο ΤΟΠΟΣ
Ξηρόκαμπος ήταν όπως μαρτυρά και η ετυμολογία της λέξης ένας ξηρός κάμπος. Ένα τοπίο πλημμυρισμένο με λόφους, ένα λεκανοπέδιο σαν έρημος, γεμάτο χωράφια, κοτρόνια, σπάρτα, βάτους, λυγαριές, γρούβες, αγριόχορτα. Υπήρχε μόνο το Νεκροταφείο φουντωμένο με κυπαρίσσια
Η ΠΟΛΗ
Εκεί λοιπόν σ’ αυτόν το σκληρό κι αφιλόξενο τόπο θα δημιουργούταν ο Συνοικισμός γνωστότερος και ως Προσφυγικός Συνοικισμός. Η θεμελίωση του συνοικισμού έγινε στη χέρσα γη του Ξηρόκαμπου στις 23 Αυγούστου 1923. Από το 1924 όμως ο τόπος αυτός γέμισε ζωή, ανθρώπους, σπίτια.

Ευεργέτες της Παραμυθιάς

Πανελλήνια μέρα τιμής της μνήμης των Ευεργετών είναι η 30 Σεπτεμβρίου και η Παραμυθιά όπως και όλη η Ήπειρος, έχει να επιδείξει ορισμένους από τους πιο φωτισμένους πατριώτες που με τις αγαθοεργίες τους και τις ευεργεσίες τους άφησαν το στίγμα τους στην γαλούχηση της τοπικής κοινωνίας είτε ζούσαν στην Παραμυθιά είτε βρέθηκαν μακριά από αυτήν.
Οικογένεια Μαρούτση. Οι Παραμυθιώτες που ξεκίνησαν το χορό της Εθνικής Ευεργεσίας
Το μοναδικό στο είδος του ρολόι Παραμυθιάς, η Μαρουτσαία Σχολή Ιωαννίνων, η γέφυρα Μαρούτση στην Παραμυθιά, το πλήθος κοινωνικών ευεργεσιών σε Ελλάδα, Ιταλία και Ρωσία, καθώς και η αναγνώριση πέρα από τα στενά όρια της χώρας, συνθέτουν την ιστορία των ευπατρίδων Παραμυθιωτών της οικογένειας Μαρούτση. Μέλη της οικογένειας έχουν τιμηθεί με το τίτλο του μαρκησίου απο την αυτοκράτειρα της Αυστρίας Μαρία Θηρεσία, με τον τίτλο του Ιππότη του Τάγματος της Αγίας Άννας από την αυτοκράτειρα της Ρωσίας Μεγάλη Αικατερίνη καθώς και με το το Παράσημο του Πατριαρχείου των Ιεροσολύμων.
Οικογένεια Βούλγαρη. Από το κατάστημα της Λαϊκής Αγοράς στην Παγκόσμια αυτοκρατορία.
Γύρω στο 1950. Στην πάνω σειρά τρίτος από δεξιά. Η πρώτη απεικόνιση του εαυτού μου ! Παιδικές άλλες φωτογραφίες δεν υπήρξαν .....

Παρασκευή, 20 Φεβρουαρίου 2015

Ελληνικά σχολεία στην Αίγυπτο

Στην Αίγυπτο, από τις στατιστικές του 1912,βλέπουμε να υπάρχουν 282 σχολεία ξένων εθνικοτήτων. Οι εθνικότητες ήταν οι εξής:
• Γερμανικά
• Αμερικάνικα ...
• Αγγλικά
• Αυστριακά
• Ισραηλινά
• Γαλλικά
• Ιταλικά
• Ολλανδικά
• Περσικά κλπ

Απαραίτητος όρος


Είναι μεγάλη κατάκτηση σ’ έναν άνθρωπο να ανέχεται χωρίς παράπονα και διακρίσεις τη διαφορετικότητα. Στο χρώμα, το θρήσκευμα, τις πολιτικές απόψεις, τις σεξικές προτιμήσεις και ό,τι άλλο διακρίνει τον έναν άνθρωπο από τον άλλο. Αυτή η παραδοχή είναι προϋπόθεση ειρηνικής συμβίωσης μέσα σε μια ομάδα και γενικότερα στην κοινωνία. Αν δεν υπάρχει αυτή η ανοχή και η ανεκτικότητα τότε οι διαλυτικές και φυγόκεντρες δυνάμεις που εμφανίζονται είναι το αίτιο της καταστροφής της.

Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2015

Η εμπορική εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη στις αρχές του 20ου αιώνα

           Η διόγκωση των εμπορικών συναλλαγών της Θεσσαλονίκης με το εξωτερικό , σταδιακώς από το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα , η εγκατάσταση τραπεζικών καταστημάτων και οργανωμένων εμπορικών οίκων ήταν παράγοντες που δημιούργησαν ζήτηση προσωπικού με εμπορική παιδεία και , άρα , ζήτηση για μέση εμπορική εκπαίδευση . Ήδη από το 1888 λειτουργούσε ως σχολή του ιταλικού δημοσίου η πρακτική και εμπορική σχολή Ου...μβέρτος Α΄ , ενώ την ίδια χρονιά ιδρύεται μια γαλλοεβραϊκή εμπορική σχολή της Αλιάνς , στην περιοχή του Ουν καπάν , καθώς και η γαλλική εμπορική σχολή Γκιρό . Στα 1899 άρχισε να λειτουργεί και ρουμανική εμπορική σχολή . Στις αρχές του 20ου αιώνα η οθωμανική σχολή Φεϊζιέ , η οποία λειτουργούσε από το 1885 , πρόσθεσε κι αυτή δύο εμπορικές τάξεις στο πρόγραμμά της . Στα 1909 λειτουργούσε , άγνωστο από πότε , και η τουρκική Τετζερέτ Μεκτεμπί (δηλαδή εμπορική σχολή) , ενώ την ίδια χρονιά άρχισε να λειτουργεί και μια βουλγαρική εμπορική σχολή κοντά στην Παναγία Χαλκέων . Αν και δεν έχουμε ακριβείς αριθμούς , μπορούμε να υπολογίσουμε ότι ο συνολικός αριθμός των μαθητών στις πιο πάνω σχολές κυμαίνονταν από 600 ως 700 πρόσωπα από τα οποία μικρό ποσοστό των οποίων ήταν Έλληνες .
Χεκίμογλου Ε., Θεσσαλονίκη Τουρκοκρατία και Μεσοπόλεμος, εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1995, σελ.298-305

Η Οθωμανική εμπορική σχολή
Δείτε περισσότερα
 

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΛΕΙΟΥΣ - ΈΝΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ

 Γενικός Έλεγχος 1912…
Ο Γεώργιος Αριστείδης στην «Τετραλογία Πανηγυρική», μια έκδοση του 1863, αναφέρει ότι σύμφωνα με «είκοσι ετών νεωτέρας απογραφής» (δηλαδή γύρω στα 1843), η Κλειώ ανήκε στο «διαμέρισμα» Μυτιλήνης, το οποίο περιλάμβανε τριάντα «κοινότητες». Στο χωριό εμφανίζονται να κατοικούν 118 οικογένειες χριστιανών, (304 άνδρες) και 69 οικογένειες Οθωμανών, (164 άνδρες) (1999: 164,166). Ύπαρξη δημοτικού σχολείου δεν αναφέρεται. Συνολικά σε όλο το νησί καταγράφονται 46 δημοτικά σχολεία, 8 ελληνικά και 4 παρθεναγωγεία. Ο Σταύρος Τάξης όμως, σε έκδοση του 1874, επιβεβαιώνει τη λειτουργία αλληλοδιδακτικού σχολείου στην Κλειώ. Συγκριτικά με την απογραφή του 1843 που παραθέτει ο Γεώργιος Αριστείδης, παρατηρείται αύξηση του πληθυσμού, καθώς φαίνεται να κατοικούν 180 οικογένειες χριστιανών και 73 οικογένειες Οθωμανών. Το χωριό ανήκει στον «καζά» Μυτιλήνης και απέχει από αυτήν 9 ώρες! Στην καταγραφή που κάνει ο ίδιος στα 1909 παρατηρούμε ξανά μια σημαντική αύξηση του ντόπιου χριστιανικού κυρίως πληθυσμού, σε 260 οικογένειες, έναντι 80 των Μουσουλμάνων.

Νύχτες σκοτεινές

Νύχτες σκοτεινές με φαντάσματα
που κυκλοφορούν διάσπαρτα στους δρόμους
Οι άνθρωποι τρομαγμένοι κλείνονται στα σπίτια...
μένοντας μέσα με κλειστά τα φώτα
κοιτάζοντας απ’ τις χαραμάδες μ’ αγωνία
γεμάτοι φόβο για την επόμενη μέρα
Οι φήμες λένε πως ήρθαν οι εχθροί
και- Ω! παράξενο- αντίσταση δε συνάντησαν
από πουθενά κι από κανέναν
Μια γενική παράλυση των πάντων
ανεξήγητη με πολιτικές ή ιδεολογικές αφετηρίες.
Πώς μπορεί να ερμηνευτεί η άνευ όρων παράδοση;
Ποια θα είναι η μεθεπόμενη μέρα για την πόλη ;
2015

Τετάρτη, 18 Φεβρουαρίου 2015

Οι διαδοχικά διατελέσαντες διευθυντές της σχολής : Χ. Παπαμάρκου, Δ.Ν ΜΑΚΡΗΣ, Ν.Δ. ΜΑΚΡΗΣ, Γ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ, Δ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ, Ι,Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτογραφία του χρήστη λευτέρης τσίλογλου.
Φωτογραφία του χρήστη λευτέρης τσίλογλου.

Σχολή Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου

 Το Σχολείο μας έχει ήδη συμπληρώσει 120 χρόνια παράδοσης στην παιδεία και εκπαιδευτικής προσφοράς στην ελληνική κοινωνία. Η ιστορία του χωρίζεται σε τρεις περιόδους:
Α΄ Περίοδος λειτουργίας με την επωνυμία: «Ελληνικόν Εκπαιδευτήριον Δ.Ν.Μακρή»,
Β΄ Περίοδος λειτουργίας με την επωνυμία: «Ελληνικόν Εκπαιδευτήριον Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου και Δ.Β.Ελευθεριάδη» και,
Γ΄ Περίοδος λειτουργίας με τη σημερινή επωνυμία: «Ελληνικό Εκπαιδευτήριο - Σχολή Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου».
Α΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Ελληνικόν Εκπαιδευτήριον Δ.Ν.Μακρή
1891: Ο Χαρίσιος Παπαμάρκου ιδρύει το "Ελληνικόν Εκπαιδευτήριον".
Χ.Παπαμάρκου

Σχολείο Κοινότητας Βάβδου

Ιστορικό Σχολείου
Κάθε ιστορική έρευνα πρέπει να στηρίζεται σε αυθεντικές πηγές και γραπτά μνημεία και ελάχιστα σε πληροφορίες ή μαρτυρίες και αφηγήσεις των γεροντότερων, που μεταδίδονται από γενιά σε γενιά. Για το σχολείο όμως του Βάβδου, τα μοναδικά γραπτά στοιχεία που υπάρχουν και τα οποία δεν είναι ούτε πλήρη ούτε συνεχή, αρχίζουν από το 1909.
Η ιστορία και οι πληροφορίες που βρήκαμε μας βεβαιώνουν, ότι κατά την Τουρκοκρατία, σε μερικά χωριά της Χαλκιδικής «τα Μαντεμοχώρια» -στις αυτοδιοικούμενες δηλαδή κοινότητες- λειτουργούσαν ελληνικά σχολεία. Από χειρόγραφο που διασώζεται σε μοναστήρι του Αγίου Όρους, προκύπτει ότι, στις κοινότητες Ταξιάρχη (Λόκοβη) και Βάβδου, λειτουργούσε σχολείο από το 1770.
Στην «Ιστορία της Χαλκιδικής» του γιατρού Γεωργίου Παπανικολάου, αναφέρεται ότι, στο Βάβδο, Βραστά, Λόκοβη και Πολύγυρο, «ήκμαζεν αλληλοδιδακτικόν σχολείον» πρό της επαναστάσεως του 1821.

Ο Α ν τ ρ έ α ς (μνήμες παλαιές)

Ήταν το πρωινό που θα έμπαινα για πρώτη φορά στο Αμφιθέατρο του Χημείου της Σόλωνος για μάθημα. Καθόμουν για λίγους μήνες στη συνοικία Χατζηκυριάκειο του Πειραιά. Αντωνίου Θεοχάρη κοντά στη σχολή Δοκίμων. Ήταν μέσα Νοέμβρη του 1960, γιατί εκείνη την εποχή τα αποτελέσματα των σχολών του Πανεπιστημίου αργούσαν να ανακοινωθούν και τα μαθήματα άρχισαν τότε. Νύχτα ξεκίνησα με το λεωφορείο κι έφτασα στο σταθμό του Ηλεκτρικο...ύ. Εκεί πήρα το τρένο και κατέβηκα στην Ομόνοια.
Με τα πόδια περνώντας την πλατεία Κάνιγγος πέρασα στην Σόλωνος. Είχε πια ξημερώσει, αλλά η συννεφιά δεν άφηνε τον ήλιο να ζεστάνει το κρύο πρωινό. Τα αυτοκίνητα δεν ήταν πολλά σε αντίθεση με τους πεζούς που βιαστικά πήγαιναν στις δουλειές τους και τα μαγαζιά σήκωναν σιγά-σιγά τα ρολά τους. Τότε άνοιγαν πιο νωρίς
Εγώ απορροφημένος από τις νέες εικόνες και τη φυσική αδημονία του πρώτης πανεπιστημιακής παράδοσης. Ξάφνου στο ύψος οδού Μπενάκη μια δυνατή -και εκ των υστέρων χαρακτηριζόμενη τσαχπίνικη- φωνή με ξάφνιασε

Τρίτη, 17 Φεβρουαρίου 2015

Ο συνηγόρος του διαβόλου

Ας παίξω εγώ το ρόλο του κακού. Αφού όλοι ξαφνικά έγιναν « ευαίσθητοι» κι «ανθρωπιστές» (αρκεί αυτά να μην ακουμπάνε το προσωπικό τους βαλάντιο) ας ακουστεί και μια άλλη άποψη. Στη χώρα μας έχουν πέραση οι φωνασκούντες, οι γκρινιάρηδες, οι μέτριοι, οι πάσης φύσεως άεργοι. Αισθάνομαι έτοιμος να προχωρήσω χωρίς αναστολές, και παρακάτω την άποψή μου.
Το γεγονός ότι κάποιος είναι άνεργος κι ως τέτοιος παραμένει επί μακρό διάστημα χωρίς να μπορέσει ν...α βρει μια οποιαδήποτε εναλλακτική λύση, δε μπορεί να μην έχει σχέση με τα προσόντα του, με την ικανότητα και τη διάθεση του για αναζήτηση μιας νέας απασχόλησης. Είναι ένα λογικό ερώτημα που τίθεται εκ των πραγμάτων, χωρίς να αγνοείται το γεγονός ότι σίγουρα θα υπάρχουν και εξαιρέσεις ικανών ανθρώπων που βρέθηκαν εκτός της παραγωγικής δραστηριότητας, αλλά όμως αναζητούν λύση του προβλήματος. Σε ενίσχυση του ισχυρισμού μου θυμίζω πώς την ίδια χρονική περίοδο δεκάδες χιλιάδες μετανάστες εργάζονται τίμια και εξασφαλίζουν το ψωμί της οικογένειάς τους.

Δημοτικό σχολείο Πυργετού

Πότε ιδρύθηκε και λειτούργησε το Δημοτικό Σχολείο είναι άγνωστο και αυτό γιατί όλα τα παλαιά αρχεία κάηκαν το 1917 από την πυρκαγιά που προκλήθηκε από ένα τμήμα στρατού που διέμενε σ’ αυτό την εποχή εκείνη.
Από μαρτυρίες γνωρίζουμε ότι το Δημ. Σχολείο λειτούργησε για πρώτη φορά το 1840 περίπου ως μονοτάξιο, το 1939 προάχθηκε σε 5/τάξιο και το 1956 έγινε 6/τάξιο και λειτουργεί μέχρι σήμερα.
Τα έτη 1955-1958, 1960-1962 και 1972-1974 στο Σχολείο μας λει...τούργησε και Νυχτερινό Σχολείο.
Το Σχολείο μας στην αρχή στεγαζόταν σε αίθουσα της Εκκλησίας και το 1916 στεγάστηκε στο Τούρκικο κτίριο που βρισκόταν στο χώρο του σημερινού Δημοτικού Σχολείο και λεγόταν «Κούλια».
Το 1917 μετά την πυρκαγιά που προκλήθηκε σ’ αυτό οι κάτοικοι του χωριού επισκεύασαν το καμένο κτίριο και μετά από διάφορες κατά καιρούς επιδιορθώσεις προσθήκες και επισκευές το Σχολείο λειτούργησε έως το 1991, μετά γκρεμίστηκε και κτίστηκε το σημερινό διδακτήριο το οποίο στεγάζει τους μαθητές από το 1995 έως και σήμερα.

Ιωακείμειο γυμνάσιο-λύκειο Θηλέων

  Το Ιωακείμειο γυμνάσιο - λύκειο θηλέων έχει μια μακρόχρονη όσο και πολύ έντονη ιστορία. Οι ανάγκες για ένα εκπαιδευτήριο το οποίο θα κάλυπτε την μόρφωση και εκπαίδευση για τις νεαρές Ελληνίδες της Πόλης από τις διάφορες πολυπληθείς συνοικίες, έφεραν σαν αποτέλεσμα, την πρόταση για δημιουργία και υλοποίηση ενός εκπαιδευτηρίου το οποίο θα ανταποκρινόταν σε αυτές τις ανάγκες. Το πνευματικό αυτό καθίδρυμα σε όλη τη διάρκεια της ιστορικής του πορείας υπήρξε το μοναδικό ανώτατο παρθεναγωγείο της κυρίως Κωνσταντινούπολης
Έτσι το σχολείο που ανέθρεψε γενιές και γενιές κοριτσιών της Ελληνικής Πολίτικης Ομογένειας δημιουργήθηκε το 1884 έπειτα από δωρεά 2.000 και πλέον χρυσών λιρών που άφησε στη διαθήκη του ο Πατριάρχης Ιωακείμ ο Β'. Χτίστηκε από τον αρχιτέκτονα Β, Ιωαννίδη. σε δυο οικόπεδα που είχε δωρίσει ο Πατριάρχης. Το Ιωακείμειο παρθεναγωγείο βρισκόταν υπό την διοίκηση και άμεση εξάρτηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Κατα την πρώτη δεκαετία λειτουργίας του το σχολείο είχε οκτώ τάξεις 3 λυκείου, 4 δημοτικού και 1 προπαρασκευαστική. Από το 1917 προστέθηκαν νέες τάξεις και τέλος είχε 6 τάξεις δημοτικού, 3 γυμνασίου, 3 λυκείου. Η λειτουργία του σχολείου στηρίχτηκε στις δωρεές. Από τα πρώτα χρόνια ιδρύθηκε σύλλογος ο οποίος αναλάμβανε το έργο για τη βοήθεια του σχολείου.

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΧΟΜΟΡΗΣ 1883-1983

Ομιλία της κας Μπακαδήμα Μαρία στην εκδήλωση των εγκαινίων του Π.ΚΕ.ΧΟ. 13 Αυγούστου 2013
Κυρίες και κύριοι
Κατ΄ αρχήν πρέπει να συγχαρώ όλους όσους βοήθησαν με οποιοδήποτε τρόπο στην αποκατάσταση του σχολείου και τη διαμόρφωσή του σ’ αυτόν τον υπέροχο χώρο: τους αδελφούς Σκιαδά που χρηματοδότησαν το έργο, το Σύλλογο Χομοριτών που συσπειρώνει τους απανταχού της γης Χομορίτες, τις δημοτικές και κοινοτικές αρχές αλλά και όλους τους χωριανούς, οι οποίοι ανέκαθεν προσέφεραν με κάθε τρόπο τη βοήθειά τους στην ανάδειξη και την πρόοδο της μικρής τους πατρίδας που όμως γεμίζει τις καρδιές τους. Και αυτό αποτελεί πραγματικά σπουδαίο επίτευγμα γιατί δυστυχώς στην πλειοψηφία τους τα διδακτήρια των καταργηθέντων τις τελευταίες δεκαετίες σχολείων ρημάζουν και καταστρέφονται.

Το σχολείο των Κοκκωτών( επαρχία Αλμυρού)

εκδήλωση μνήμης του Εξωραϊστικού-Εκπολιτιστικού – Μορφωτικού Συλλόγου Κοκκωτών «Η ΟΘΡΥΣ» καθιερώνεται πλέον ως το μεγάλο πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς για τους Κοκκωτούς και έχει πολλά να προσφέρει στη διατήρηση της ιστορίας, του πολιτισμού και της παράδοσης. Φέτος έγινε προσπάθεια να ζωντανέψει η ιστορία του Δημοτικού Σχολείου Κοκκωτών. Ενός σχολείου που, κατά μία αξιοσημείωτη συγκυρία, πριν από 10 ακριβώς χρόνια, το 2003, καταργήθηκε μετά από δυόμισυ αιώνες λειτουργίας. Η ημέρα αυτή θα πρέπει να γραφεί με μελανά γράμματα στην εκπαιδευτική ιστορία των Κοκκωτών. Επί 253 χρόνια το σχολείο των Κοκκωτών υπήρξε φωτεινός φάρος για τα Ελληνόπουλα και της γύρω περιοχής.
Οι Κοκκωτοί φαίνεται πως ήταν από τα πρώτα χωριά της επαρχίας Αλμυρού στα οποία λειτούργησε σχολείο, και αυτό πρέπει να οφείλεται σε 3 βασικά παράγοντες : 1ον ήταν πλούσιο και ακμάζον χωριό, 2ον ως ορεινό και δύσβατο, ήταν μακριά από τις βιαιοπραγίες των Τούρκων και 3ον βρίσκεται κοντά στην Ιερά Μονή της Παναγίας Ξενιάς, η οποία υπήρξε το λίκνο της ελληνικής παιδείας κατά την Τουρκοκρατία.

Σάββατο, 14 Φεβρουαρίου 2015

Ζάππειον Παρθεναγωγείον

Το Ζάππειον Παρθεναγωγείον (τουρκικά: Ozel Zapyon Rum Kiz Lisesi), ιδρύθηκε το 1885-1886 με δωρεά του μεγάλου εθνικού ευεργέτη Κωνσταντίνου Ζάππα. Οι μεγάλοι εθνικοί ευεργέτες Κωνσταντίνος και Ευάγγελος Ζάππας, ο πρώτος, ιδρυτής του Ζαππείου Μεγάρου (στην Αθήνα) και ο δεύτερος οραματιστής της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων, ευτύχησαν να δουν το μεγαλοπρεπές εκπαιδευτήριο Ζάππειο στην Πόλη και την πραγματοποίηση των Ολυμπίων Ζαππείων (στην Αθήνα). Ο Κωνσταντίνος Ζάππας ανταποκρίθηκε στις κοινωνικές ανάγκες της εποχής του και με προθυμία ανέλαβε την χορηγία των απαραίτητων οικονομικών πόρων για την ίδρυση ενός εκπαιδευτηρίου – πρότυπο για την εποχή. Το Σεπτέμβριο του 1875 γίνεται η έναρξη των μαθημάτων σε ενοικιασμένο κτήριο στην περιοχή Μνηματακίων της Πόλης. Το 1879 το Ζάππειο ανακηρύσσεται ισόβαθμο με το Αρσάκειο. Η πνευματική αυτή συνεργασία συνεχίζεται μέχρι σήμερα, μεταξύ του Ιδρυτού («Ιδρυτής» ονομάζεται το άτομο το οποίο είναι υπεύθυνο να εκπροσωπεί το σχολείο ενώπιον των Τουρκικών Αρχών) του Ζαππείου κ. Νικολάου Κεφάλα και του Προέδρου της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Αθηνών, καθηγητού κ. Μπαμπινιώτη.

Μαθήτριες του Ζαππείου σε προηγούμενες δεκαετίες

 

100 χρόνια Α' Δημοτικού Σχολείου Προσοτσάνης

…………Ας δούμε όμως την ιστορία του Σχολείου κι ας αρχίσουμε αρκετά χρόνια πιο πριν από την ανέγερσή του.
Σύμφωνα με τις πηγές, στο χώρο του σημερινού σχολείου είχε χτιστεί το πρώτο ελληνικό σχολείο της Προσοτσάνης στα 1820, την ίδια περίπου εποχή που χτίστηκε και η πρώτη εκκλησία των Εισοδίων της Θεοτόκου στην αυλή του σημερινού Σχολείου, το οποίο λειτούργησε ως Επτατάξιο Αστικό Σχολείο Αρρένων. Στην κατασκευή και σύσταση του Σχολείου αυτού προέβη η τότε Χριστιανική Κοινότητα Προσοτσάνης υπό την άμεση επίβλεψη του Οικουμενικού Πατριαρχείου και φαίνεται πως λειτούργησε με πλήρες προσωπικό με σκοπό την εξύψωση και διατήρηση του εθνικού και θρησκευτικού φρονήματος. Μην ξεχνάμε ότι η Προσοτσάνη όπως και όλος ο βορειοελλαδικός χώρος αποτελούσε ακόμη υποδουλωμένη επαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Παρασκευή, 13 Φεβρουαρίου 2015

20ο σχολείο Πειραια

…μέσα από μια προσωπική μαρτυρία
Από τη δασκάλα του σχολείου Καλλιντεράκη Αθηνά
Το 20ο Δημοτικό του Πειραιά είναι ένα σχολείο με ιστορία 90 ετών. Ιδρύθηκε τη δεκαετία του ’30, στην οδό Ιωννιδών, σ’ ένα διώροφο οίκημα, όπου στεγαζόταν παλιότερα η χωροφυλακή.
Το 20ο Δημοτικό είναι ένα σχολείο με ονοματεπώνυμο: «Το σχολείο του Ταγκόπουλου». Ποιος όμως ήταν ο Ταγκόπουλος, που έδωσε το όνομά του στο σχολείο; Οι γνώμες στο θέμα αυτό διίστανται.
Η πιθανότερη εκδοχή αποδίδει την ονοματοδοσία του σχολείου στον Δημήτρη Ταγκόπουλο. Γεννήθηκε στην Ύδρα, σπούδασε γιατρός αλλά ασχολήθηκε κυρίως με τη δημοσιογραφία και τη συγγραφή. Υπήρξε ιδρυτής του περιοδικού «Νουμάς», όπου με την καυστική του πένα καυτηρίαζε τα κακώς κείμενα της εποχής του. Κυρίως, όμως, υπήρξε ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημοτικής γλώσσας, όπου μαζί με άλλους δημοτικιστές, πέτυχε να καθιερωθεί από την προσωρινή κυβέρνηση Βενιζέλου η δημοτική γλώσσα στα βιβλία των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου (Το 1920 αυτό, καταργήθηκε).

Τ ο ε ρ υ θ ρ ό τ’ ο υ ρ α ν ο ύ

Μάτωσε ο ουρανός κατά δύση του ήλιου
Ποτάμια τα αίματα που γέμισαν το θόλο.
Δε θέλω να το δω σαν φυσικό φαινόμενο...
Ενοχλούμαι από τέτοιες ερμηνείες
επιστήμης και λογικής.
Θα ήθελα να είναι αποτέλεσμα μιας μάχης εξοντωτικής
ανάμεσα σε δαίμονες τ’ ουρανού
Αποτέλεσμα πάθους κι έρωτος
ανάμεσα στα ανθρωπόμορφα σύννεφα
Συγκρούσεις, αστραπές και βροντές
Οι αστραπές αντανάκλαση των σπαθιών
που λυσσασμένα ξιφομαχούν
κι οι βροντές κραυγές πόνου και θριάμβου των αντιπάλων….

2015

Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015

Η Γαλλική Σχολή Χανίων
Λίγα μέτρα μετά το Ελληνικό Προξενείο, συναντάμε την τέως Γαλλική Σχολή Καλογραιών του Τάγματος του Αγίου Ιωσήφ. Το αρχικό οικόπεδο συνόρευε με τα κτήματα του Θεμιστοκλή Μητσοτάκη και της Νεσρές Χανούμ Μελιγγουνοπούλας, βόρεια με το δρόμο των βυρσοδεψείων και νότια με το δρόμο της Χαλέπας (σημερινή οδό Ελευθέριου Βενιζέλου). Η έκτασή του ήταν 8746 τμ. Το διώροφο κτίσμα είχε ανεγερθεί από τον Τούρκο Χουσεΐν Πασά. Το 1895 αγοράστηκε από το καθολικό τάγμα... του Αγίου Ιωσήφ έναντι 27.453 χρυσών φράγκων και από το 1896 έως το 1963 στέγασε τη Γαλλική Σχολή, η οποία είχε ιδρυθεί στα Χανιά το 1852 με την άδεια της τουρκικής κυβέρνησης. Στη σχολή διδάχτηκαν τα γαλλικά (που τότε ήταν διεθνής γλώσσα) πολλές γενιές κοριτσιών των πιο εύπορων οικογενειών των Χανίων. Το 1983 η ιδιοκτησία μεταβιβάστηκε στο πολυτεχνείο Κρήτης, το οποίο προέβη σε πολύ σημαντικές εργασίες αποκατάστασης του κτιρίου. Από το 2004 στεγάζονται εκεί η Αρχιτεκτονική Σχολή και η αίθουσα διαλέξεων του Ιδρύματος.
Δείτε περισσότερα
Η γεωγραφική θέση των χριστιανικών σχολείων της Θεσσαλονίκης, 1825-1844
Η δημοσίευση του κώδικα των ελληνικών εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης (γνωστού και ως «κώδικα του Αγίου Αντωνίου»), που καλύπτει την χρονική περίοδο 1825-1844, επιτρέπει να αναθεωρήσουμε τις γνώσεις μας περί της τοπογραφίας των χριστιανικών σχολείων της πόλης. Στον κώδικα αυτόν γίνεται μνεία δύο σχολείων: του ανώτερου «ελληνικού σχολείου» και του πρωτοβάθμιου «σχολείου της παιδαγωγίας» μετέπειτα αλληλοδιδακτικού. Όπως προκύπτει από την ίδια πηγή, η ελληνική σχολή λειτουργούσε στα 1825 σε ιδιόκτητο κοινοτικό κτήριο. Το έτος εκείνο πραγματοποιήθηκε η ριζική επισκευή του κτηρίου. Σημαντική επισκευή ή ενδεχομένως ανακατασκευή του κτηρίου καταγράφεται και στα 1840.
Η «σχολή της παιδαγωγίας» λειτουργούσε τουλάχιστον από το 1825 και μέχρι το 1832 σε μίσθιο κτίσμα. Το 1832 η κοινότητα οικοδόμησε ιδιόκτητο κτήριο για την –«αλληλοδιδακτική», όπως ονομαζόταν πλέον- σχολή της παιδαγωγίας. Έτσι, από το έτος εκείνο η κοινότητα διέθετε δύο ιδιόκτητα σχολικά κτήρια. Αλλά ο κώδικας δεν παρέχει καμία πληροφορία για το πού βρίσκονταν αυτά τα σχολεία.

Τετάρτη, 11 Φεβρουαρίου 2015

Η Μεγάλη του Γένους Σχολή ( 2 )

Η Μεγάλη του Γένους Σχολή σήμερα και το ιδιοκτησιακό καθεστώς
του Νικολάου Μαυράκη Σχολάρχου της Μεγάλης του Γένους Σχολής.
Η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή έχει δικό της αποκλειστικό τίτλο με το όνομα Fenet Mekteb-i-Kebir Vakfi που σημαίνει Μεγάλη Σχολή του Γένους. Συνεπώς:
α) ‘Η Σχολή είναι αυτόνομη με το καθεστώς της ιδιοκτησίας.
β) Το μεγαλοπρεπές οικοδόμημα, που σχεδιάστηκε σε σχήμα αετού από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Δημάδη και του οποίου τα εγκαίνια έγιναν στις 12 Σεπτεμβρίου 1882, ανεγέρθη στην θέση Φανάρι, στην κορυφή του πέμπτου λόφου της Πόλης, στην συνοικία του Μουχλίου, πλησίον του ομωνύμου Ναού της Κοιμή-σεως της Θεοτόκου. Στον τόπο αυτόν υπήρχαν παλαιότερα τα ερείπια ενός οικήματος που άνηκε στον πρίγκηπα Δημήτριο Καντεμήρ, ιστορικό και απόφοιτο της Σχολής.

Μεγάλη του Γένους σχολή ( 1 )

  Μεγάλη του Γένους Σχολή (Fener Rum Erkek Lisesi) είναι το αρχαιότερο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Κωνσταντινούπολης. Ιδρύθηκε το 1454, όταν ο Πατριάρχης Γεννάδιος Σχολάριος κάλεσε τον φιλόσοφο Ματθαίο Καμαριώτη και του ανέθεσε να ανασυγκροτήσει την Πατριαρχική Ακαδημία, που είχε διαλυθεί στις παραμονές της Άλωσης. Το ίδρυμα αυτό αποτέλεσε τον πρόδρομο της Μεγάλης του Γένους Σχολής.
Κατά καιρούς λειτούργησε σε διάφορες οικίες στο Φανάρι ή στα χωριά του Βοσπόρου. Επί πατριαρχίας Ιωακείμ Γ' αποφασίστηκε η ανέγερση μεγαλοπρεπούς κτιρίου, κοντά στην έδρα του Πατριαρχείου, που θα φιλοξενούσε τη Σχολή. Υπό τη διεύθυνση του Έλληνα αρχιτέκτονα Κωνσταντίνου Δημάδη οι εργασίες ολοκληρώθηκαν μέσα σε μια διετία (1881-1883).
Η κατασκευή του κόστισε 17.210 Οθωμανικές λίρες και το κτηριακό συγκρότημα αποτελεί σήμα κατατεθέν του Κεράτιου κόλπου, σύμβολο της χρυσής περιόδου του Ελληνισμού της Πόλης
Ο αρχιτέκτονας, θέλησε να του δώσει μ’αυτό το σχέδιο, όψη αετού με ανοιχτά φτερά
o Το κτήριο καταλαμβάνει 3.020 τ.μ. και αποκαλείται από τους ντόπιους συχνά “κόκκινο κάστρο” λόγω της εμφάνισής του.

Άδειοι δρόμοι

Άδειοι δρόμοι στη σιωπηλή τώρα πόλη
Πριν λίγο στέναζε από το αλαλάζον πλήθος
Όμως δε μπόρεσε να κρατήσει τους ήχους,...
τις μυρωδιές και τα συνθήματα που τη δονούσαν.
Τώρα τα μόνα που απέμειναν,
είναι υπολείμματα υλικών,
πού προηγουμένως εκόρεσαν την πείνα και τη δίψα
των ενθουσιωδών οπαδών του νεόκοπου ηγέτη.
Χορτάτοι από ικανοποίηση, σίγουροι
ότι το μέλλον θα είναι φωτεινό.
έτσι κι αλλιώς γιατί αυτός το είπε.
Εγγύηση !
2015

Τρίτη, 10 Φεβρουαρίου 2015

Συμεών Λαζαρίδης


Μία άλλη περίπτωση κατασυκοφάντησης δημόσιου προσώπου απ’ τον «Πανιερώτατο» Γερμανό, αντιπρόσωπο του Θεού της Αγάπης, ήταν κι ο Συμεών Λαζαρίδης.
Γεννημένος στο Ικόνιο, υπηρέτησε ως σχολάρχης -καθηγητής των Ελληνικών στην Αργαλαστή , απ’ τα 1905 και μετά.
Κάποια Μεγάλη Παρασκευή, εξαντλημένος από προηγούμενη πολυήμερη ασθένεια και μετά τη συμβουλή του θεράποντα γιατρού του, έβρασε στο μαγειρειό μια κότα και ήπιε την κοτόσουπα, για να στυλωθεί! Το γεγον...ός μαθεύτηκε στο χωριό απ’ τη μυρουδιά. Ένας τσαγκάρης, που αργότερα έγινε παπάς στο Βόλο, μαζί μ’ άλλους «ευσεβείς» Αργαλαστιώτες πήγαν στο σπίτι του καθηγητή και βρήκαν στο τσουκάλι τη βρασμένη κότα. Τότε την πήραν και έστησαν μ’ αυτήν «ανάθεμα» στην πλατεία! Τότε βλέπετε ήταν της μόδας τα …αναθέματα αυτών που λογίζονταν εχθροί!
Στη δίκη των «Αθεϊκών», έγινε από το δεσπότη παρουσίαση αυτού του γεγονότος, ως τεκμηρίου …αθεΐας! Λόγω παραγραφής το Εφετείο αθώωσε τον καθηγητή!
Ο «Άγιος» Δημητριάδος όμως, μετά την ταπεινωτική γι’ αυτόν απόφαση του δικαστηρίου για το Παρθεναγωγείο, βρήκε ευκαιρία να κατηγορήσει και πάλι τον καθηγητή. Ζήτησε απ’ το Εποπτικό συμβούλιο της Εμπορικής Σχολής Βόλου, την απόλυσή του, όπου υπηρετούσε. Το 5μελές συμβούλιο στο οποίο ήταν ο ίδιος Πρόεδρος, αποφάσισε την παύση του, ως αποδεδειγμένος …άθεος!
Πηγή : Ιστοσελίδα : ΑΝΩ ΛΕΧΩΝΙΑ ΠΗΛΙΟ

Οδηγός Βόλου 1911
Αποτέλεσμα αυτής της απόλυσης ήταν η φυγή του στην Αθήνα. Εκεί δεν μπόρεσε να εργαστεί ως καθηγητής πια και φυτοζωούσε σε πλήρη φτώχεια μέχρι το θάνατό του στα 1935, που συνέπεσε χρονικά με την εκδίωξη του δεσπότη!
Ήταν ένας ευσυνείδητος, επαρκής ενθουσιώδης δάσκαλος και καλοσυνάτος, άκακος και σεμνός άνθρωπος.
Τον τίτλο του «Αγίου» τον είχε ο δεσπότης Γερμανός. Τη χάρη όμως ο ταπεινός καθηγητής Λαζαρίδης!
Δείτε περισσότερα

Ένα σχολείο στη συνοικία των Εξοχών Η Θεσσαλονίκη, παλιά

Κατηφορίζοντας κάποιος την Βασιλίσσης Όλγας θα συναντήσει πολλά σχολικά κτίρια, το καθένα με τη δική του ιστορία, άλλα νεώτερης και άλλα παλαιότερης κατασκευής. Ένα από αυτά είναι και το Μαράσλειο Διδασκαλείο, που σήμερα στεγάζει το 19ο Γυμνάσιο- 19ο Λύκειο, και βρίσκεται σε ένα δρόμο παράλληλο της Βασιλίσσης Όλγας, επί της οδού Αλεξανδρείας 93. Το σημερινό κτίριο, πνιγμένο από τη μεταπολεμική ανοικοδόμηση, ίσως είναι... από τους ελάχιστους ανοιχτούς χώρους της πυκνοκατοικημένης περιοχής, και για τους βιαστικούς περαστικούς δε φαίνεται να αποκαλύπτει πως το συνοδεύει μια πολυετή ιστορία. Αφού αποπερατώθηκε το 1905 και πρωτολειτούργησε με την επωνυμία «Ελληνογαλλικόν Εμπορικόν και Πρακτικό Λύκειο Στ.Νούκα», και αργότερα προστέθηκε στην επωνυμία του το Μαράσλειο, καθώς και οι δύο αποτέλεσαν από τους μεγαλύτερους ευεργέτες του διδασκαλείου. Σε μια εποχή όπου η Θεσσαλονίκη βρισκόταν υπό οθωμανική κυριαρχία, και δραστήρια μέλη της Ελληνικής Κοινότητας αποφασίσουν να ιδρύσουν ένα σχολείο με εμπορικό προσανατολισμό, δίνoντας βαρύτητα στην εκμάθηση της γαλλικής γλώσσας και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων στον τομέα του εμπορίου και των επιχειρήσεων.

Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2015

ΤΟ ΠΑΡΘΕΝΑΓΩΓΕΙΟ ΤΟΥ ΒΟΛΟΥ (1908-1911)

Η πρώτη εφαρμογή των αρχών του εκπαιδευτικού δημοτικισμού
στη Μέση Εκπαίδευση
Κώστας Θεριανός -Μαριάνθη Μπέλλα
Το οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο
Η ίδρυση, τα επεισόδια και οι αντιπαραθέσεις κατά την λειτουργία του, ο τρόπος με τον οποίο έκλεισε το Παρθεναγωγείο του Βόλου αλλά και η Δίκη που ακολούθησε, τρία χρόνια μετά την επεισοδιακή παύση της λειτουργίας του (Αθεϊκά 1914), συνιστούν μια συμπυκνωμένη έκφραση των αλλαγών, αλλά και των συγκρούσεων που γνώρισε η ελληνική κοινωνία στο τελευταίο τέταρτο του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα.
Η σταδιακή ανάπτυξη της βιομηχανίας, του τραπεζικού τομέα και των μεταφορών δημιούργησαν μια νέα δυναμική αστική τάξη, η οποία ξεπέρασε για πρώτη φορά την εμπορευματική της φυσιογνωμία. Η αντίθεση ανάμεσα στην αστική τάξη και τα μεσαία στρώματα, που συνδέονταν οικονομικά και ιδεολογικά μαζί της και τα κοινωνικά στρώματα που ήθελαν να μείνουν προσκολλημένα στο παρελθόν και υποστήριζαν την Βασιλεία, εκδηλωνόταν όλο και συχνότερα και με όλο και πιο συγκρουσιακό τρόπο (Σβορώνος, 1994: 108-110). Επεισόδιο στο πλαίσιο αυτής της σύγκρουσης είναι και το Παρθεναγωγείο του Βόλου.
Δυο από τους πρωταγωνιστές του εγχειρήματος.
 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΤΕΡΟΥΝΤΑΣ

 Η Πτερούντα είναι ένα μικρό ορεινό χωριό. Όλοι οι κάτοικοί της ήταν ανέκαθεν γεωργοί και κτηνοτρόφοι. Μέχρι το 1890 δεν είχε Δημοτικό Σχολείο. Λίγα παιδιά, των πιο πλουσίων, μάθαιναν γράμματα κοντά στον παπά του χωριού. Χωρίζονταν σε ομάδες των 6-8 παιδιών και η διδασκαλία περιελάμβανε στοιχειώδη ανάγνωση και γραφή. Δεν υπήρχε, βέβαια, σύστημα διδασκαλίας ούτε καθορισμένος χρόνος φοίτησης, όμως ο εφημέριος απολάμβανε ιδιαίτερης αμοιβής.
ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Σχολικό κτίριο στην Πτερούντα χτίστηκε το έτος 1890 με δαπάνη δυο διακεκριμένων παιδιών της Λέσβου του Χατζηβλουτή ή Χατζηβλουτίδη από την Πτερούντα και του Μιχαήλ Χατζηλουκά από τα Παράκοιλα, ο οποίος παντρεύτηκε στο χωριό μας. Οι δωρητές αυτοί κατέβαλαν και τους μισθούς των δασκάλων.
Το κτίριο του σχολείου ήταν μεγαλύτερων διαστάσεων από το ήδη υπάρχον και είχε ιδιαίτερο δωμάτιο για κατοικία του εκάστοτε δασκάλου.
Το 1898 χτίστηκε και το Παρθεναγωγείο από την ευεργέτιδα Φωτεινή Βενίδη, γιαγιά του Μεγάλου Ευεργέτη Ευριπίδη Κουτλίδη. Τούτο σταμάτησε να λειτουργεί το 1942.
Το 1929 το κτίριο του σχολείου, που είχε παλιώσει, κατεδαφίστηκε και χτίστηκε στο ίδιο οικόπεδο καινούριο με διαφορετική διαρρύθμιση από τον Ευεργέτη Φίλιππο Κουτλίδη.

Σάββατο, 7 Φεβρουαρίου 2015

Η εκπαίδευση στον Ξηροπόταμο

 Στους παλαιότερους χρόνους, η διδασκαλία γινόταν στους εκκλησιαστικούς χώρους από εκκλησιαστικούς κυρίως άνδρες. Είναι γεγονός ότι το παλιό διδακτήριο κατασκευάστηκε επί Τουρκοκρατίας στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου εκεί που σήμερα βρίσκεται το καμπαναριό. Δυστυχώς δεν έχουμε στοιχεία για την ακριβή χρονολογία ανέγερσης του διδακτηρίου. (όποιος διαθέτει στοιχεία θα μας διαφωτίσει). Παράλληλα με το ορθόδοξο ελληνικό σχολείο λειτουργούσε κοντά στο τζαμί και το μουσουλμανικό σχολείο. Μαρτυρίες κατοίκων του χωριού αναφέρουν ότι το διδακτήριο αυτό υπήρχε μέχρι την ανταλλαγή των πληθυσμών. Επίσης αναφέρουν ότι το οίκημα αυτό ήταν ψηλό και επιβλητικό. Δυστυχώς σήμερα δεν υπάρχει αρχειακό υλικό που να αποδεικνύει την ύπαρξή του. Θερμή παράκληση σε κάθε συγχωριανό μας, που διαθέτει κάποια φωτογραφία,να επικοινωνήσει μαζί μας.

Αμπέτειος : Άλλες φωτογραφίες

Η Αμπέτειος Σχολή

Πιστεύομε πως η αναφορά στους αδελφούς Αμπέτ, είναι υποχρέωσή μας. Λέγεται πως η καταγωγή τους ήταν από την Χίο με το οικογενειακό όνομα Θεοδούλου, απ΄ όπου, βρέθηκαν στην Συρία στο Μπαάλμπεκ, και αμέσως μετά στο Κάιρο της Αιγύπτου.
Ο προπάππους των γνωστών μας 3 αδελφών Αμπέτ, ήρθε στην Αίγυπτο μεταξύ του 1710 και 1720, με τα δύο παιδιά του, τον Δημήτριο και τον Ιάκωβο, οπότε και άλλαξε το όνομά του σε Αμπέτ (Θεόδουλος > Αμπτ-αλλάχ>Αμπτ>Αμπέτ). Ο Ιάκωβος αποκτά τον Μιχαήλ που παντρεύεται τη Ελένη και γεννούν την Σουζάνα, τον Παύλο, τον Ραφαήλ, τον Ανανία και τον Γεώργιο.
Οι αδελφοί Ανανίας, Ραφαήλ και Γεώργιος Αμπέτ αποφασίζουν, μετά από προτροπή του Γεωργίου, να διαθέσουν ένα οικόπεδο στην συνοικία Γκουανία της Γκαμαλία (κοντά στο σημερινό Μούσκι) στο Κάίρο, και να κτίσουν ένα κτίριο, κατάλληλο για σχολείο αρρένων, το οποίο άρχισε να λειτουργεί το 1860, εξ'ού και η μαρμάρινη επιγραφή, που σύναξε, κατά παράκληση του Ανανία, ο τότε καθηγητής Ελληνικών Γραμμάτων του Πανεπιστημίου Αθηνών, Φίλιππος Ιωάνου, και βρίσκεται σήμερα στην είσοδο των γραφείων της εφορείας, στο κτίριο των Χαντάικ ελ Κούμπα.

Η αθωότητα

              
Πετάχτηκε σαν ελατήριο από το κρεβάτι. Ένιωθε να πνίγεται. Ξαφνικά λες κι ένα άγνωστο αερικό να ρούφηξε όλον τον αέρα του δωματίου. Δεν έμεινε οξυγόνο ούτε για μια ανάσα. Πανικόβλητος έτρεξε προς την πόρτα, την άνοιξε και πετάχτηκε έξω. Το πρώτο που αυτόματα έκανε ήταν να ρουφήξει λαίμαργα το οξυγόνο που του έλειπε. Πήρε βιαστικά μερικές ανάσες. Λυτρώθηκε!
Έξω το σκηνικό ήταν διαφορετικό. Τα στοιχειά της φύσης λες κι είχαν στήσει τρελό κι ανεξήγητο χορό. Ένας ισχυρός άνεμος αναστάτωνε και ταρακουνούσε τα πάντα, παράγοντας ήχους εκκωφαντικούς καταστροφής. Προς στιγμή νόμισε ότι όλα τέλειωσαν. Ότι ήρθε η συντέλεια του κόσμου. Όμως δεν ήταν έτσι. Κοίταξε γύρω του με απορία ενώ ο φόβος πελώριος εγκαταστάθηκε εντός του.
Θυμόταν πως αργά χθες το βράδυ με κουρασμένο μυαλό, μετά πολύωρη πνευματική εργασία, έπεσε για ύπνο. Ελπίζοντας ότι με τον ύπνο θα ξεπεράσει αυτά που συνεχώς βασάνιζαν τον νου του. Μήπως ζούσε σ’ άλλη διάσταση; Τα αντικείμενα γύρω του έμπαιναν στα μάτια παραμορφωμένα. Ίσως ένα παράξενο φίλτρο αφαιρούσε την οικεία, μέχρι τώρα γνωστή εικόνα τους.

Παρασκευή, 6 Φεβρουαρίου 2015

Η ταυτότητα του Σχολείου Κολινδρου.

Το σχολείο μας είναι 6/θέσιο και ανήκει στη Διεύθυνση Α/θμιας εκπαίδευσης Ν. Πιερίας αρμοδιότητας 1ου Γραφείου με έδρα το Αιγίνιο.
Το κτίριο στο οποίο στεγάζεται το σχολείο μας ανήκει στην νεοκλασική περίοδο και είναι ένα πραγματικό στολίδι για τον τόπο όχι μόνο για την εξωτερική του αρχιτεκτονική αλλά και για την εσωτερική του διαρρύθμιση.
Πρώτη πληροφορία
Την πρώτη πληροφορία για το "άνοιγμα" σχολείου μας την παρέχει μια σημείωση π...άνω σ΄ένα εκκλησιαστικό βιβλίο:
"23 Απριλίου 1753 - ήρθα εγώ ο Προηγούμενος Παπαπαϊσιος ο εκ Προδρόμου Βερροίας και άνιξα σκολίον εις την Αγίαν Παρασκεβήν".
Οι Κολινδρινοί και το Σχολείο
Οι Κολινδρινοί ξεχώριζαν και ξεχωρίζουν για την αγάπη τους προς τα γράμματα. Η γειτνίαση με τη Θεσ/νίκη,που ήταν ένα από τα σπουδαιότερα κέντρα Ελληνικής παιδείας πάντοτε, ο ξενιτεμός

Εκπαιδευτήρια Δούκα

Δεκαετία 1910]
Φίλιππος Νικολάου Δούκας
Το 1917 τέσσερις εκπαιδευτικοί, ο Ιωάννης Μεγαρεύς, μέχρι τότε Διευθυντής του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, ο Νικόλαος Μεγαρεύς, Καθηγητής Ανώτερων Μαθηματικών στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, ο Γεώργιος Χατζηιωάννου, Γενικός Επιθεωρητής Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και ο Φίλιππος Δούκας, Φιλόλογος ιδρύουν ένα καινούργιο ιδιωτικό σχολείο, τη «Σχολή Πρακτικών Σπουδών»
Το νέο σχολείο στεγάζεται στην οδό Πατησίων αριθμός 132 στην Κυψέλη και περιλαμβάνει τις ακόλουθες βαθμίδες: πλήρες Δημοτικό, Πεντατάξιο Γυμνάσιο, ισότιμο της Βαρβακείου Σχολής και Τετρατάξια Εμπορική Σχολή, ισότιμη του Γυμνασίου. Η λειτουργία του στηρίζεται σε εκπαιδευτικές αρχές που έχουν ως στόχο τη δημιουργία πειθαρχημένων και συγκροτημένων προσωπικοτήτων.[εκκρεμεί παραπομπή]
Στη δεύτερη δεκαετία του 20ου αιώνα, το εκπαιδευτικό ίδρυμα αποκτά νέο όνομα: Σχολή Μεγαρέως «Ο Προμηθεύς»

Παιδικά σφραγίσματα

………..Παιδικά σφραγίσματα, μνήμες παλαιές, φυτεμένες στα γύρω τοπία, διηγήσεις παππούδων, παραμύθια της γιαγιάς, νουθεσίες του παπά, διδαχές του δασκάλου...
Όλα κοιμούνται ύπνο ελαφρύ και με το πρώτο φύσημα του αγέρα ξυπνούν και ζωντανεύουν. Δυναμώνουν τη διάθεση για ζωή κι αγώνα. Εθνική έξαρση και περηφάνια.
Έτσι εξηγείται η μεγάλη ζωοποιός δύναμη της πατρικής εστίας, η ταυτότητα της εθνικής μας παράδοσης. .Μέσα στον καθένα μας κρύβεται ένας ταξιδευτής π...ου ζει με τις μνήμες της πατρίδας, με το όραμα της απελευθέρωσης του γένους, με την άδολη αγάπη να δώσει πλούτο στον τόπο του, ν’ αφήσει το όνομά του στην ιστορία.
Μέσα στον καθένα μας ξαγρυπνά σιωπηλά και «εν δυνάμει» ένας αρματολός, που πάνω στα βουνά δίνει τη μάχη με τον Τούρκο, ένας Μακεδονομάχος που κονταροχτυπιέται με τους κομιτατζήδες, ένας αντάρτης μαχητής για την απελευθέρωση της χώρας από τον Γερμανό κατακτητή……
... Όμως συχνά πυκνά αυτά τα τρυφερά και ηρωικά όνειρα με μια μικρή στραβοτιμονιά εκτρέπονται σε εμφύλιους σπαραγμούς, σε εθνοκαθάρσεις, σε αίμα και τάφους...
Αλήθεια! Ποιο είναι το μεταξένιο νήμα που χωρίζει τη χαρά από το χάρο;